Keputusan Terkini

Kelantan 0 vs JDT 3 (2 Sep 2014)... Pulau Pinang 1 vs Kelantan 3 (29 Aug 2014)... Kelantan 1 vs ATM 2 (26 Aug 2014)... ATM 0 vs Kelantan 3 (23 Aug 2014)... Kelantan 3 vs Pulau Pinang 1 (19 Aug 2014)... JDT 1 vs Kelantan 0 (13 Aug 2014)...

Artikel Berkaitan...

Tuesday, June 14, 2011

Renungan Buat Penyokong TheRedWarriors

Kawe tertarik denge ulasan Tan Sri Annuar Musa dale ruange FB beliau, berkaitan sikap n perangai penyokong setia The Red Warriors. Sedikit petikan dari kata-kata Tan Sri yang tidak dapat disangkal lagi betulnya, petikan lebih kurang:

1. Penyokong The Red Warriors semakin matang

- Walaupun kita kalah dalam perlawanan akhir Piala FA 2011, namun tidak ada sebarang kes buruk dilaporkan. Kita semakin matang dalam menerima kekalahan. Adat perlawanan ada kalah dan ada yang menang. Mungkin emosi penyokong Kelantan agak terkawal kerana lawan kita adalah Terengganu, jiran yang paling dekat dengan kita. Sedikit sebanyak, faktor jiran menyumbang kepada kelakuan baik penyokong The Red Warriors. Syabas kepada penyokong.

2. Kekuatan mental penyokong The Red Warriors adalah segala-galanya

- Terbukti sudah, kejayaan Kelantan selama ini adalah hasil sokongan padu penyokong setia The Red Warriors. Kenyataan ini dibuktikan 100% apabila Terengganu berjaya mengikat Kelantan ketika perlawanan hanya berbaki beberapa saat sahaja lagi. Bilangan penyokong Terengganu yang lebih kurang satu per tiga penyokong Kelantan berjaya menenggelamkan sorakan penyokong Kelantan. Sebelum pasukan kita tewas, penyokong kita terlebih dahulu sudah pun tertewas. Cuba bayangkan bagaimana dengan pemain kita yang terpaksa beraksi selama 30 minit lagi dengan penyokong yang diam tanpa suara? Itulah kekalahan terbesar kita..

3. Fitnah yang tidak berasas

- Ketahuilah oleh sebilangan penyokong The Red Warriors yang telah melemparkan fitnah kepada pemain Kelantan kononnya pasukan kita telah dirahsuah, perlawanan telah diatur dan sebagainya bahawa fitnah ke atas seseorang itu adalah lebih besar bahayanya daripada membunuhnya.

Firman Allah dalam surah Al-Baqarah Ayat 191 yang bermaksud:

"Dan fitnah itu lebih besar bahayanya daripada pembunuhannya"

Terimalah kekalahan kita seadanya. Bukan rezeki kita, ada hikmah disebalik segalanya.

Buat penyokong The Red Warriors, hentikanlah sikap yang akan menjatuhkan dan merugikan pasukan kita sendiri. Pandanglah ke hadapan. Kita masih ada peluang untuk menebus kesilapan.

Buat barisan pemain dan jurulatih Kelantan, pengalaman perit tempoh hari diharap dijadikan pengalaman yang paling berguna untuk perlawanan akan datang. Jangan juga sesekali menyalahkan penyokong jika kualiti perlawanan dan aksi terbaik tidak dipersembahkan.

No comments:

Post a Comment