Keputusan Terkini

Kelantan 0 vs JDT 3 (2 Sep 2014)... Pulau Pinang 1 vs Kelantan 3 (29 Aug 2014)... Kelantan 1 vs ATM 2 (26 Aug 2014)... ATM 0 vs Kelantan 3 (23 Aug 2014)... Kelantan 3 vs Pulau Pinang 1 (19 Aug 2014)... JDT 1 vs Kelantan 0 (13 Aug 2014)...

Artikel Berkaitan...

Monday, June 6, 2011

Kontroversi Bola Sepak Kelantan

Baru sahaja malam ini kita menundukkan Terengganu, belum puas menikmati kemenangan.. Sudah pun timbul pelbagai kontroversi atau boleh dikatakan politik dalam bola sepak Kelantan, Terengganu khususnya dan Malaysia amnya. Kontroversi mula timbul apabila sekarang ini kecoh diperkatakan terdapat pelbagai isu dalam setiap pasukan terutamanya isu yang dikaitkan dengan isu rahsuah.

Persoalannya, berasaskah setiap dakwaan tersebut? Amat bercelaru dan tidak patut rasanya apabila isu-isu sebegini dibangkitkan. Terutamanya apabila kita sudah hampir untuk menutup tirai Liga Super dan Piala FA.

Lebih malang dan menyedihkan lagi, isu ini dikaitkan dengan 2 pasukan yang bakal beraksi di pentas akhir Piala FA 11-June nanti. Tidak lain dan tidak bukan, team kesayangan kita, Kelate The Red Warriors dan Terengganu. Kemenangan pada malam ini dikatakan sengaja dijual oleh Terengganu kerana bagi mereka aksi akhir Piala FA adalah lebih penting. Kelantan dibayar untuk kalah supaya Terengganu dapat menghadiahkan kemenangan kepada Duli Yang Maha Mulia YDP Agong Sultan Mizan Zainal Abidin sempena Hari Keputeraan Baginda. Bak kata pepatah ia akan jadi perlawanan timbal balik.

Siapakah pihak yang terlibat menyebarkan spekulasi ini? Jika benar, SPRM hendaklah menyiasat serta merta. Kepada pihak yang menyebarkan informasi ini, jika betul, baiklah tampil ke depan beserta bukti untuk menerangkan segalanya. Tidak perlulah menyebarkan maklumat sebegini. Apa motif disebaliknya? Kerancakan bola sepak tanah air khususnya Kelantan bakal hancur berkecai dengan isu sebegini. Kita sudah lihat betapa bersungguhnya pemain kita berjuang demi Kelantan. Presiden KAFA, Tan Sri Annuar Musa juga menangkis habis-habisan dengan kenyataan yang timbul secara kebetulan ini.

Memang benar, isu yang dipermainkan logik difikirkan akal. Namun perkara sebegini sebenarnya bakal meruntuhkan semangat juang penyokong The Red Warriors. Semangat kental untuk menyaksikan perlawanan akhir ini juga mungkin akan terbantut disebabkan anggapan ini. Semuanya terjadi secara kebetulan. Sudah tentu ada pihak yang mengambil kesempatan.

Selaku penyokong setia Kelantan, kami tuntut dan ingin laungkan kemenangan. Selagi perjuangan belum berakhir, pantang kita kalah. Kami ingin The Red Warriors buktikan bahawa segala kontroversi tersebut hanyalah kontroversi semata-mata. Tidak ada cara lain selain menundukkan Terengganu pada aksi akhir Piala FA nanti. Jika kalah, mungkin bukan rezeki kita. Kalah dan menang adat perlawanan. Siapa yang hebat akan menjulang piala. Namun kemenangan pada malam ini sudah membuktikan bahawa kita adalah Juara. Jika di Terengganu kita boleh tundukkan Terengganu, kenapa tidak di Stadium Kita, Stadium Nasional Bukit Jalil?

Maine comey.. Sokonge comey.. Kawal emosi, Elakkan KONTROVERSI!

No comments:

Post a Comment