Keputusan Terkini

Kelantan 0 vs JDT 3 (2 Sep 2014)... Pulau Pinang 1 vs Kelantan 3 (29 Aug 2014)... Kelantan 1 vs ATM 2 (26 Aug 2014)... ATM 0 vs Kelantan 3 (23 Aug 2014)... Kelantan 3 vs Pulau Pinang 1 (19 Aug 2014)... JDT 1 vs Kelantan 0 (13 Aug 2014)...

Artikel Berkaitan...

Friday, May 27, 2011

Hari Guru dan Peranan Guru

Seperti biasa, tiap kali Jumaat, kawe akae update n kongsikan Khutbah Jumaat hok kawe dengar sebagai ingatan n x lupa sapa bila2.. InsyaAllah..

Hari ni khutbah Jumaat bertajuk Hari Guru dan Peranan Guru. Khas sempena Hari Guru Malaysia, khutbah dibacakan untuk menghargai jasa guru dan peranan guru dalam membangunkan masyarakat dan ekonomi negara.

Terlebih dahulu, masih tidak terlambat rasanya untuk kawe sendiri ucapkan selamat hari guru, khas buat guru2 dari pendidikan pra sekolah sehinggalah ke peringkat pengajian tinggi. Jasamu guru tiada bandingannya.. Sampai bila2 ia tak kan pernah padam.

Dalam khutbah kira2 setengah jam tadi, khatib menegaskan bahawa guru adalah pemimpin sekalian umat islam. Mereka mengajar dan mendidik kita semua dari tidak tahu apa-apa sehinggalah kita kini bergelar dengan gelaran macam-macam. Tidak kan lahir doktor, professor, penyelidik, pakar kewangan, golongan profesional tanpa hadirnya seorang guru. Bayangkan betapa besarnya tanggungjawab dan pengorbanan seorang guru. Tidak pernah habis jika ingin disebut jasa guru. Kita semua pun sedar akan peranan dan kepentingan mereka dalam organisasi masyarakat.

Namun tanggungjawab dan peranan guru dalam membentuk sahsiah individu masih perlu dipersoalkan juga. Bukan dari segi jasa dan pengorbanan. Itu tidak dapat dinafikan lagi. Isu yang timbul ialah pelengkap kepada ajaran wajib dan ajaran tersebut.

Ambil artikel ini sebagai contoh: http://www.kosmo.com.my/kosmo/content.asp?y=2011&dt=0527&pub=Kosmo&sec=Negara&pg=ne_01.htm

Digariskan dalam islam, pemimpinlah yang mencorakkan masyarakat. Apa yang pemimpin buat dan gariskan akan menjadi ikutan pengikutnya. Begitu juga guru. Akhlak guru itu sendiri penting untuk jadi ikutan para pelajar. Secara ringkas, guru mestilah mempunyai ciri-ciri yang berikut sebelum mereka layak untuk mengajar para pelajar..

1. Seorang yang beriman, menghambakan diri kepada Allah
2. Tiada ciri2 lain selain di atas

Jika disebut pasal seorang yang beriman, mungkin lebih panjang. Sebagai kesimpulan, kita kembali pula kepada rukun iman yang enam..

(1) Beriman kepada ALLAH SWT
(2) Beriman kepada Malaikat-malaikat
(3) Beriman kepada Kitab-kitab
(4) Beriman kepada Rasul-rasul
(5) Beriman kepada Hari Kiamat
(6) Beriman kepada Qada dan Qadar

Sempurnalah ciri-ciri seorang guru, jadi lahirlah insan yang sepatutnya. Bagaimana pula dengan ciri-ciri guru yang ada sekarang? Tepuklah dada, tanyalah selera..

Sekalipun tiada seorang pun hamba Allah yang dilahirkan di atas muka bumi ini sempurna kecuali para Nabi yang dilindungi Allah, sebaik2nya coraklah pelajar dengan sebaik-baiknya. Para pelajar khususnya yang berumur 20 tahun ke bawah masih mentah dan mudah dibentuk. Bentuklah mereka ke jalan yang betul. Kami sentiasa mendoakan kesejahteraan guru-guru kami dunia dan akhirat..

Jasamu guru tetap dikenang sehingga ke akhir hayat.. Perananmu guru tiada ternilai untuk melahirkan generasi yang cerdik pandai, yang bakal memimpin keluarga, masyarakat, organisasi dan negara. Masa depan negara terletak dalam tangan mereka.. Disitulah puncanya..

No comments:

Post a Comment