Keputusan Terkini

Kelantan 0 vs JDT 3 (2 Sep 2014)... Pulau Pinang 1 vs Kelantan 3 (29 Aug 2014)... Kelantan 1 vs ATM 2 (26 Aug 2014)... ATM 0 vs Kelantan 3 (23 Aug 2014)... Kelantan 3 vs Pulau Pinang 1 (19 Aug 2014)... JDT 1 vs Kelantan 0 (13 Aug 2014)...

Artikel Berkaitan...

Friday, July 13, 2012

Sejauh mana mutu bola sepak Malaysia?

Tahniah buat pasukan Kelantan kerana berjaya mengesahkan status mereka selaku paling hebat dalam kempen Liga Super musim ini.

Disebalik permulaan yang agak diragui pada awal kempen, The Red Warriors berjaya mengatasi ranjau mereka di bawah asuhan Bojan Hodak.

Di penghujung saingan Liga Super, saya lihat rata-rata peminat tidak kira daripada negeri mana, mengharapkan kejayaan mengiringi Kelantan kerana tidak rela untuk melihat Lions XII bergelar juara dalam pengenalan semula mereka.

Sepatutnya pasukan negeri mahupun kelab menilai semula perancangan mereka yang dibuat pada awal musim kerana sepertimana yang berlaku dalam musim-musim sudah, kebanyakkannya meletakkan sasaran tinggi, walhal pasukan mereka boleh dikatakan hanya setahun jagung.

Walaupun Lions XII sepatutnya bertanding atas tiket pemain 'remaja', seperti mana kita menghantar Harimau Muda A bertanding dalam Liga Singapura, tetapi itu bukanlah alasan tepat di atas kegagalan pasukan lain menyekat Lions XII sedangkan masing-masing dibenarkan khidmat pemain import.

Lions XII seperti memberi aura tambahan kepada kancah Liga M ini kerana setiap pasukan yang dihadapi mereka, pasti akan bersungguh-sungguh dan ternyata mereka begitu dicemburui.

Saya meragui semangat juang kebanyakkan pasukan kerana tidak banyak pasukan yang mampu beraksi konsisten seperti Kelantan. Dalam setiap pertandingan mereka akan memberikan aksi terbaik malah tidak mengecewakan dalam Piala AFC.

Liga M nampak seperti kompetitif tetapi sebenarnya belum cukup, saya bukannya mahu bersikap terlalu kritis tetapi saya juga tidak mahu menipu pembaca kalau memberi memberi kredit tidak munasabah.

Saya harap jurulatih pada masa akan datang lebih berani mengetengahkan permainan menarik walaupun saya sedar ianya mampu memberi risiko kepada kredibiliti anda kerana hakikatnya, anda dinilai berdasarkan keputusan.

Adakah kita perlu idea baru memandangkan muka yang sama sahaja dalam barisan kejurulatihan bola sepak Malaysia pada hari ini?

Lihatlah nasib Terengganu, Peter Butler masih gagal menjelmakan sentuhan magisnya walhal pemilihannya berdasarkan merit pengalaman di rantau ini.

Nampaknya Liga M masih perlu berusaha keras lagi kalau mahu memikat lebih banyak peminat di negara ini. Kalau tidak, Liga M akan terus kekal dalam liga kelas D...

Dipetik dari MLP.

No comments:

Post a Comment