Keputusan Terkini

Kelantan 0 vs JDT 3 (2 Sep 2014)... Pulau Pinang 1 vs Kelantan 3 (29 Aug 2014)... Kelantan 1 vs ATM 2 (26 Aug 2014)... ATM 0 vs Kelantan 3 (23 Aug 2014)... Kelantan 3 vs Pulau Pinang 1 (19 Aug 2014)... JDT 1 vs Kelantan 0 (13 Aug 2014)...

Artikel Berkaitan...

Saturday, April 21, 2012

Keputusan Kelantan vs Kedah Separuh Akhir 1 Piala FA 2012

Kelantan gagal memanfaatkan peluang bermain di laman sendiri pada malam ini apabila sekadar mencatat keputusan seri ketika melayan kunjungan Kedah di Stadium Sultan Muhammad ke-IV di Kota Bharu malam ini. Walaupun turun dengan barisan yang berpengalaman dan terbaik, Kelantan masih buntu untuk untuk memecah gawang Helmi dan benteng pertahanan Kedah. Keputusan penuh 1-1.

Gol pertama pada malam ini dijaringkan oleh penyerang sensasi Kelantan, Mat Yo menerusi gerakan cantik kapten Piya, Ghaddar dan Mat Yo. Manakala gol Kedah pula dijaringkan oleh pemain import baru mereka, Vedron Gerc menerusi gerakan solo dari tengah berjaya menewaskan Obinha dan Subra dan memperdayakan Apek.

Kehilangan Piya yang diganti oleh Azwan Roya pada sepak mula separuh masa kedua terus mencacatkan rentak serangan Kelantan. Ketiadaan kapten menyebabkan corak serangan jadi kucar kacir dan tidak tersusun. Tiada hantaran cantik yang mampu memecah benteng Kedah yang dilihat bermati-matian mempertahankan gol sebiji yang diperoleh Gerc.

Perlawanan pada malam ini juga tercalar apabila pengadil dilihat agak sensitif dan banyak memberhentikan perlawanan yang dinggap panas bagi beliau. Seorang pemain Kedah, Wan Syukri diberikan kad merah manakala Daudsu juga ditimpa nasib yang sama apabila memungut kad kuning yang kedua. Banyak kad kuning dilayang terutamanya kepada pemain Kedah yang gemar melawan keputusan pengadil. Sejauh mana ketepatannya bergantung kepada penilaian masing-masing.

Lebih tertekan lagi apabila perlawanan yang disiarkan di TV1 diulas oleh Hasbullah Awang yang tidak putus-putus memberi komen dan menyebut nama pemain yang tidak tepat. Selain itu, terdapat juga info yang disebut oleh Datuk Hasbullah tidak bertepatan dengan apa yang sebenarnya.

Kesimpulannya, pemain Kelantan tidak menunjukkan prestasi yang sebenar. Mungkin gara-gara keletihan akibat jadual perlawanan yang padat seperti dilaporkan oleh Azman. Ghaddar gagal memanfaatkan peluang keemasan tidak seperti ketika beliau beraksi dalam Piala AFC. Bahagian tengah kurang menjadi apabila kehilangan Piya. Mat Yo masih berhati-hati akibat kecederaan. Bahagian pertahanan kerap melakukan kesilapan yang mengundang padah. Canturu kerap kehilangan bola akibat gelecekan yang tidak menjadi.

Kedah terlalu bertahan dan berkampung di dalam kotak penalti juga menyukarkan pencarian gol. Sedikit sebanyak membangkitkan rasa geram kerana seolah-olah tidak mahu bermain bola dan bertahan semata-mata. Pemain kerap jatuh dan menarik perhatian pengadil. Tindakan suka melengahkan masa dilihat sering sahaja berlaku untuk memperlahankan perlawanan terutamanya ketika menentang pasukan yang menyerang secara laju seperti Kelantan. Dan itulah Wan Jamak yang biasanya berkesan terutamanya ketika pasukan bimbingannya menentang Kelantan.

Apapun, kita sama-sama tunggu aksi ke-2 di Kedah. Siapapun ke peringkat akhir, mereka sememangnya layak ke peringkat akhir. Hanya yang terbaik sahaja akan mara. Syabas kepada Kelate dan Kedah kerana mempamerkan persembahan yang menghiburkan pada malam ini.

Gomo KELATE Gomo!!!

No comments:

Post a Comment