Keputusan Terkini

Kelantan 0 vs JDT 3 (2 Sep 2014)... Pulau Pinang 1 vs Kelantan 3 (29 Aug 2014)... Kelantan 1 vs ATM 2 (26 Aug 2014)... ATM 0 vs Kelantan 3 (23 Aug 2014)... Kelantan 3 vs Pulau Pinang 1 (19 Aug 2014)... JDT 1 vs Kelantan 0 (13 Aug 2014)...

Artikel Berkaitan...

Friday, March 23, 2012

Cara Buat Tuntutan/ Claim Perkeso/ Socso/ Sokso

Sekadar kongsi berdasarkan pengalaman. Kepada sesiapa yang pernah mengalami kecelakaan ataupun malapetaka tempat kerja, pastinya mereka sudah tahu cara-cara untuk membuat tuntutan faedah ataupun claim daripada Perkeso. Perkeso atau juga dikenali dalam english sebagai Socso ataupun dalam bahasa Kelate Sokso.. Untuk sesiapa yang makan gaji, mereka diwajibkan untuk mencarum kepada Perkeso untuk mendapat perlindungan insurans daripada bencana tempat kerja. Biasanya caruman tersebut dibuat terus oleh majikan tempat kerja..

Jadi jika sesiapa yang mengalami bencana atau kemalangan di tempat kerja, dalam perjalanan menuju ke tempat kerja ataupun pulang dari tempat kerja, adalah sangat merugikan jika tidak membuat tuntutan kepada Perkeso. Selalunya punca mereka tidak membuat tuntutan adalah kerana tidak tahu proses atau cara mengemukakan permohonan..

Secara ringkasnya jika anda terlibat dalam kemalangan yang melibatkan tempat kerja, anda boleh mengemukakan permohonan jika anda cedera dan terpaksa cuti sakit yang disahkan dan dibenarkan oleh doktor yang diiktiraf.

Bedasarkan pengalaman sendiri, proses atau dokumen yang diminta adalah:
1. Laporan polis. Pengalaman saya disini tapi ditulis dalam dialek Kelantan :)
2. Peta tempat kejadian (lakar sendiri atau print sahaja dari google map, buat anak panah arah tuju dan bulatkan kawasan kejadian)
3. Salinan semua sijil sakit termasuk MC tambahan jika ada
4. IC
5. Salinan rekod kedatangan kerja pada hari kejadian (dapatkan daripada HR)
6. Salinan slip gaji 6 bulan terakhir
7. Selebihnya mengisi borang yang boleh didapati di Perkeso. Isi mengikut apa yang dikehendaki.

Dokumen di atas perlu dihantar semula kepada Perkeso untuk membuat tuntutan pertama iaitu tuntutan kecacatan sementara. Jika anda mengalami kecacatan kekal yang melibatkan bahagian organ utama (mata/ mulut/ gigi/ jari tangan dan kaki/ kepala dan sebagainya) atau tulang (retak/ patah/ bengkok/ lumpuh dan sebagainya), anda layak untuk membuat permohonan tuntutan faedah kecacatan kekal. Semua permohonan di atas hendaklah dibuat dalam tempoh setahun dari tarikh cuti sakit terakhir anda.

Edit: Pengalaman saya Perkeso tidak bagitahu pun yang kita boleh claim kecacatan kekal. Mungkin untuk save duit mereka. Saya dapat info daripada kawan saya. Jadi, jika anda rasa anda mengalami kecacatan kekal seperti contoh yang saya tulis kat atas, pastikan kemukakan permohonan. Kecacatan kekal tu mungkin memberi kesan kepada prestasi anda dalam kehidupan harian seperti patah, buta, lumpuh dan sebagainya. Ia mungkin juga memberi kesan kepada emosi (contoh malu sebab patah gigi, berparut di muka, etc).

Biasanya bayaran yang diberikan untuk kecacatan sementara/ bayaran untuk MC adalah tidak banyak. Berdasarkan pengalaman, 8 hari MC faedah yang dibayar lebih kurang dalam RM 500, bergantung kepada gaji seseorang. Namun jika anda mengalami kecacatan kekal, jika kecacatan anda 2%, bayaran yang diberi agak lumayan. Lebih kurang RM 10ribu++. Kadar tafsiran adalah bergantung kepada keputusan jemaah doktor yng dilantik khas oleh Perkeso.

Jika anda mengalami kecacatan kekal walaupun sedikit, adalah rugi tidak berusaha untuk mencuba. Mana tahu jika ada rezeki. Caranya cuma minta borang kecacatan kekal, minta laporan perubatan daripada hospital pertama anda dimasukkan/ dirawat, IC dan tunggu untuk ditemuduga. Jika benar kecacatan yang anda hadapi memberi kesan kepada masa depan dan impak kepada prestasi anda melakukan kerja selepas anda terbabit dalam kemalangan, langsung tidak rugi untuk meluangkan sedikit masa untuk mencuba. Lagipun anda membayar dan berjuta-juta lagi rakyat Malaysia mencarum. Selamat berusaha dan sihat sentiasa.

p/s: Panduan di atas berdasarkan pengalaman sendiri kawe, mungkin tidak berapa tepat kerana diterang secara ringkas untuk sekadar kongsi dan membuka mata mereka yang pernah terlibat dalam kemalangan di tempat kerja, dalam perjalanan pergi atau balik dari tempat kerja tetapi tidak melakukan tuntutan. Mereka sebenarnya telah melakukan kesilapan. Rujukan sebenar yang lebih tepat boleh juga dirujuk ke laman web Perkeso disini.

Semoga ceria selalu, sihat sentiasa dan senyum sokmo!


Comment 22 Apr 2016: Salam semua. Alhamdulillah perkongsian ini sedikit sebanyak membantu mereka yang terlibat dalam kemalangan. Terlalu banyak pertanyaan sehingga tak mampu saya menjawabnya. Maafkan saya.. Saya cadangkan kepada sesiapa yang membaca atau berpengalaman boleh tolong jawab soalan. Jika soalan tidak terjawab, saya sarankan untuk rujuk bahagian soalan lazim di laman web socso ataupun hubungi terus socso. Satu lagi alternative adalah dengan meminta pertolongan HR di tempat kerja anda.

481 comments:

  1. info yg menarik.saya ada soalan sikit.baru² ni saya telah mengalami bencana ditempat kerja.tulang dibahagian pinggang sakit setelah mengangkat beban.untuk makluman,saya bekerja sebagai W/HOUSE assistant yg memerlukan saya untuk mengangkat.saya telah dimasukkan kehospital dan telah ditahan selama 2 malam dan diberikan MC selama 10 hari.sakit ini adalah lanjutan dari sakit yg saya alami 5 tahun dulu berpunca dari mengangkat beban 50kg dan telah membuat tuntutan.soalan saya adakah saya layak dikategorikan sebagai hilang upaya kekal atau hanya layak untuk menerima faedah hilang upaya sementara?terima kasih atas respon anda.....

    ReplyDelete
    Replies
    1. As Salam,
      Tumpang tanya soalan,
      1) Saya dalam process claim under faedah sementara...katala dah dapat claim tersebut...maka saya ble proceed untuk claim under kekal ke?????
      2) Under kekal tu macam mana ek???saya tulang lengan kiri ada lari sikit....doctor yg rawat saya pun cakap macam tu....but saya keje opis pakai computer je..tak buat keje2 berat...ble claim gak ke???

      tq
      hamba compius

      Delete
  2. salam..hilang upaya kekal atau sementara bergantung kepada keputusan doktor. selalunya hilang upaya kekal menyebabkan kita jadi cacat dan x boleh kerja macam biasa. jadi saya rasa, en. daniesha sukardi hilang upaya kekal..

    ReplyDelete
  3. morning, jika mengalami penyakit seperti kanser cmne nak claim?

    thank you

    ReplyDelete
  4. morning ryeen enying.. kanser puncanya dari tempat kerja ke? macam mana nk buktikan kanser 2 punca dari tempat kerja? socso cover bencana yang melibatkan tempat kerja sahaja. luar drp 2, kena rujuk socso. call je senang sebab socso senang dihubungi x macam kebanyakan pertubuhan kerajaan yang lain..

    ReplyDelete
    Replies
    1. permasalahan kanser ada peringkat2 tersendiri..ade peringkat 1,2 dan final stege..jika tuan masih berumur dibawah 60 tahun dan memenuhi kelayakan dari segi caruman maka tuan boleh lah memohon tuntutan pencen ilat

      wasalam
      IO perkeso

      Delete
  5. hanya ingin berkongsi pengalaman saya, setelah saya menjalani Operation pd urat keting saya yg telah putus dua pada 14/6/12 ketika menjalani latihan futsal pd 2/3/2012. saya telah diberikan cuti sakit selama 81 hari. pd 24/12/12 sy htr borang socso 21 utk claim cacat sementara. 21/1/13 saya dipanggil oleh pegawai socso utk saya ditemuduga oleh beliau bersama2 dgn wakil majikan tempat saya bekerja. kata pegawai tu tunggu dlm masa 2 minggu utk dptkan keputusan. follow-up dgn socso on 6/2/13 mengatakan saya hanya akan dibayar mengikut cuti sakit saya selamat 81 hari. alhamdulillah saya dpt cek lebih RM 6k melalui pos pd 14/2/13. kiraan mengikut yang telah ditetapkan oleh perkeso. Cepat jugak prosesnya ya.. :))

    so, saya sedang dlm proses untuk tuntutan cacat kekal pula.. kepada yg pernah terlibat dlm kemalangan smada ketika bersukan ataupun kemalangan jlnraya ataupun di tempat kerja.. jangan lupa kerahkan kudrat n tenaga sendiri untuk mendapatkan hak kita.. tiap2 tahun kita mencarum kan! doakan saya untuk proses kedua pulak...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Alhamdulillah.. InsyaAllah berjaya.. saya punya MC 8 hari, RM 500.. kecacatan kekal RM 10k ++. Saudara MC RM 6k, kecacatan kekal insyaAllah dapat banyak.. kawan saya patah tulang rusuk, dapat claim terus tukar motor dengan kereta Pereve. Kadang2 rezeki Allah kita x tahu.

      Delete
    2. terima kasih TheReadArmy... insya'allah doakan saya moga dipermudahkan segala urusan. amin.

      Delete
    3. berapa persen tafsiran dari jemaah doktor?

      Delete
    4. salam jumaat n salam ramadhan.. selamat berpose TheRedArmy.. maaf lambat reply. jst nak bgtau n sharing, sy telah ditemuduga oleh Panel Doktor Socso pada 1 July 2013.. surat final (keputusan brape persen sy dapat) dah dpt 10 july.. alhamdulillah.. rezeki Allah Ta'ala nak bagi.. dpt 5%.. sy dpt lebih 20ribu..alhamdulillah.amin.

      Delete
    5. Salam..sy nak tye brape lma ek dpt..sy col socso ktenye mnggu lepas da pos tp smpai skrg blm dpt..xtaula ade mslah ngn pos ke pe..sy bahu patah..sma ngn awk dpt 5% cek ngn socso anggaran dpt 20k..alhamdulilah rezeki anak2..

      Delete
    6. salam. maaf lambat balas...1 bulan dr tarikh temuduga bersama panel doktor. cek dikeluarkan pada tarikh 2 August 2013. alhamdulillah.. rzeki bulan Ramadhan n Syawal. amin.

      Delete
    7. salam nk tanya saya.pernah mengalami.kederaan kekal.membuat kan tgn kiri sya tidak dapat.berfungsi sepenuh.nye seperti mengakat brg berat akibat kemalangan 2 tahun yg lepas boleh ke.saya dpt claim tersebut....

      Delete
  6. Assalamualaikum..
    Sy baru eksiden 31/01/2013 semasa dlm perjalanan ke tempat makan dari pejabat sejauh 7km. Kemalangan tersebut menyebabkan luka dalam (berlubang) pada kaki kiri dan tulang 1st metatarsal kaki kiri saya patah. Sya ditahan di wad hospital swasta selama 3 hari, 6 batang besi K-wire dimasukkan semasa pembedahan. Doktor hospital swasta tersebut beri MC dr 31/01 hingga 19/02 (20 hari). Pada 18/02 majikan buat laporan pada socso beserta laporan polis dan MC 20 hari tersebut. Pada 20/02 doktor smbg MC saya hingga 13/03 (3minggu).

    Soalan saya adalah:
    1. Sya maseh menunggu maklumbalas dr socso selepas majikan membuat laporan dan menghantar borang tuntutan borang 10 beserta MC 20 hari. Jika kes saya ini diterima socso, baki MC yg saya terima (iaitu 3minggu) dan MC akan datang yg akan diterima bagaimana saya hendak membuat tuntutan memandangkan sya telah membuat tuntutan awal 20 hari MC.

    2. Benarkah jika SOCSO membayar MC saya (contohnya 3 bulan), majikan tidak lgi perlu membayar gaji selama tempoh MC tersebut?

    3. Bolehkah saya membuat tuntutan hilang upaya kekal dengan kecederaan saya ini?

    4. Setiap hari saya perlu ke hospital swasta dan berjumpa doktor tersebut untuk membuat dressing pada lubang luka tersebut dan perlu membayar kos rawatan setiap kali rawatan susulan. Bolehkah saya membuat tuntutan kpd socso?

    Sekian terima kaseh

    ReplyDelete
    Replies
    1. salam Azman.. Untuk rujukan lanjut boleh refer socso. Pendapat saya:
      1. Kemukakan tuntutan tambahan MC. sepatutnya boleh selagi disahkan doktor dan majikan atas sebab kemalangan tersebut. Kalau boleh cuba dapatkan support daripada majikan, biasanya HR akan tolong..
      2. Majikan akan terus bayar. Socso tiada kena mengena dengan gaji.
      3. Boleh buat tuntutan kekal.
      4. Tidak boleh. Kos perubatan sepatutnya ditanggung oleh insurans peribadi (jika ada) atau insurans majikan (panel insurans majikan jika ada. Jika tiada, kena tanggung sendiri. Tapi tidak mengapa. Berdasarkan kecederaan saudara, tuntutan yang diperoleh nanti boleh cover. InsyaAllah.. selamat berjaya.

      Delete
    2. This comment has been removed by the author.

      Delete
  7. Assalamualaikum,
    Sy disahkan menghidap kanser paru-paru stage 3.sbnrnya sy tak terfikir pun nak buat tuntutan perkeso tp kawan2 suruh sy cuba...persoalannya layak ke sy membuat tuntutan? sy bekerja di sebuah gudang penyimpanan spare part kapal.so hari2 mmg sy terdedah pada bahan2 chemical.asap rokok dan habuk.sekian terima kasih.

    ReplyDelete
    Replies
    1. sy x pasti jugak. cubalah tanya HR dulu. x pun bleh call terus sokso. apapun, kena ada pengesahan dari doktor. jika benar punca dari tempat kerja, x salah mencuba..

      Delete
    2. Sekadar berkongsi.
      APabila di sahkan mengidap cancer paru paru stage 3 saudara layak untuk membuat tuntutan kepada pihak perkeso bagi mendapat sediit sebanyak pampasan. walaubagaimanpun saudara perlu berbincang samada boleh mendapat pencen ilat ataupun di bawah employement injury scheme. Ini kerana terdapat keberangkalian cancer yang berlaku adaalah disebabkan exposure pada chemical di tempat kerja, rokok dan lain lain. Memang benar perlu mendapat pengesahan daripada doktor dan perlu melalui banyak procedure.

      Delete
  8. Salam..kawe eksiden muto maso nok g kijo..tp roadtax nga lesen mapuh..agok2 ado problem ko kalu nk claim socso?

    ReplyDelete
    Replies
    1. wsalam, jijo..time aku claim perkeso dlu x kait pun pasal lesen dan roadtax...cuma nak tau situasi semasa xcident je,

      Delete
    2. betul3.. kawe roadtax mati xdok masalah. Tapi pengajaran paling berguna, kawe x leh claim insurans motor walaupun polis dah suggest. kalu ado personal insurans lagi best. malang x bau. nasib baik ad sokso. lepas ni 3 bulan sebelum road tax mati kena g buat dah..

      Delete
    3. HI JIJO! HAHHAHA!

      Delete
  9. nk tnya skit agak2 brapa lama masa nk dopat duit insurans..sbb sy dh settle smua pasal borang2..dapat 5%..cuma nk tahu brapa lama nk dopat duit..dh masuk sblan su tngu.

    ReplyDelete
    Replies
    1. klu dapat dah biasanya x lama. dlm 2mggu x silap, x ingat dah. kes kawe dulu g2 jugak. surat x sapa. rasa lama, kawe call tanya status. pihak dia kata dah pos. jadinya better call terus untuk tanya status. dapatkan komitmen bila bleh ambil cek. ada certain org, dia ingat x berjaya buat senyap jah. rugi.. sokso bleh bagi reason pos x sampai, mslh alamat, etc. tapi untuk kepastian, call jelah senang.. mereka baik2 semua.

      Delete
  10. Assalamualaikum.. Saya mak tanya sikit. Kalau jari terlunjuk sebelah kanan putus 1 inci dapat claim berapa ya?..

    ReplyDelete
    Replies
    1. W'salam.. Saya x pasti jugak berapa. bergantung kepada tafsiran jemaah doktor. insyaAllah banyak..

      Delete
  11. assalamualaikom.,...baru2 ni jari kawan saya putus sebanyak 4 jari...sebelah kiri..kna semasa tengah kerja kat kilang perabot...dia ada reg socso,,,,so..law bercakap tentang claims tu brap gaknya dia akan dapat???

    ReplyDelete
    Replies
    1. w'salam.. rate bergantung kepada tafsiran kepada jemaah doktor. insyaAllah banyak..

      Delete
  12. Salam.sy baru excident time nk g lunch berseorangan.kereta sy dilanggar lori sampai kereta melambung dan terbalik empat tayar ke atas.alhmdlh tiada cedera teruk tp sy teramat takut dan trauma untuk naik kereta dan drive.doc bgi mc dr 15/4 hingga 22/4.sy boleh claim sokso yg mne yer?ikot gji 6 bulan terakhir ker? Tq.

    ReplyDelete
  13. Salam.. Alhamdulillah xde pape. dokumen yang diperlukan seperti di atas. boleh claim MC and kecacatan kekal kalau ada kecederaan yang meninggalkan kesan.

    ReplyDelete
  14. assalam sedara....

    sekadar ingin bertya,
    sya mengalami kecederaan dilutut, dimana urat putus & tisu koyak..akibat dari bersukan..operation terpaksa dijlnkan bg mengantikan balik urat tu & jahit tisu yg koyak...sekarang ni sya masih mc nak masuk bln ke-3..
    bleh ke sya buat tuntutan socso, walaupun sya hanya bersukan dgn kengkwn tiada kiatan dgn syarikat tmpt sya bekerja...
    minta maklum balas...terima kasih

    ReplyDelete
    Replies
    1. salam..socso cover kemalangan yang berkaitan dengan tempat kerja sahaja. Boleh rujuk laman web perkeso untuk maklumat lanjut..

      Delete
    2. kes awak tak boleh claim sebab insuran perkeso hanya blh di buat tuntutan

      Delete
  15. salam.. socso cover: sama ada di tempat kerja, dalam perjalanan ke tempat kerja ataupun dalam perjalanan pulang ke tempat kerja. selainnya x cover. sama2..

    ReplyDelete
  16. Salam Tuan.. nk tanya pasal tuntutan socso neh.. saya kemalangan jalanraya 2 bulan lps.. akibat dari kemalangan tuh, tangan kanan saya patah dan ada sebahagian tulang tersebut hilang. lps pembedahan dibuat, tangan saya tersebut diletakkan besi serta bone graf (lebih kurang cam tulang barulah kot).. saya bercuti hampir 2 bulan lebih dr tarikh kemalangan.. nk tanya pendapat tuan, adakah ini dikatakan kecacatan kekal atau sebagainya? mohon pendapat tuan. terima kasih.

    ReplyDelete
  17. slm TRA.. sy seorang grafik designer-telah dpt musibah-jatuh moto-nov12-jari kelingking kanan cacat. claim MC dpt dlm 4k+. pd 16mei, saya dh meeting dengan jemaah doktor. berapa lama nk dpt keputusan jemaah tu? minta pencerahan serba sedikit.. TK

    ReplyDelete
    Replies
    1. salam Boxer.. lebih kurang sebulan. max sebulan..

      Delete
  18. hye,baru - baru ni ayah saya terpijak paku di tmpat keja. untuk makluman ,ayah saya seorang pesakit diabetes. 3 hngga 4 kali dia dah mendapatkn rawatan di klinik kesihatan .dua hari yang lepas dia dah dimasukkan ke hospital. untuk pembedahan. saya ingin tahu bolehkah ayah saya mendapat pembiayaan selama ayah di hospital ? bayaran di hospital bolehkah ditanggung oleh pihak perkeso

    ReplyDelete
    Replies
    1. Mengikut Q&A perkeso seperti di laman wed perkeso:

      Soalan Nombor 12.
      Seseorang pekerja yang ditimpa kemalangan berkaitan pekerjaan, perjalanan atau menghidap penyakit khidmat layak menerima rawatan perubatan percuma di klinik panel PERKESO atau klinik/hospital kerajaan. Pekerja dikehendaki membawa Borang Laporan Kemalangan (Borang 21) atau Borang Laporan Penyakit Khidmat (Borang PKS 68 atau PKS 69) atau surat pengenalan daripada majikan semasa mendapatkan rawatan.

      Delete
  19. Saya berumur 46 tahun.Saya telah mengalami kemalangan ditempat kerja 4 bulan yang lalu. Tangan kanan saya terpaksa dipotong sehingga paras siku. Dikategorikan sebagai kecacatan kekal. Saya masih dalam MC. Persoalan saya apakah saya boleh memohon pencen ilat dan apakah baik dan buruknya.Berapakah pula kadar penggajian yang akan dibayar oleh pihak socso kepada saya.terima kasih atas setiap komen terhadap masalah saya ini.

    ReplyDelete
    Replies
    1. salam. lebih baik rujuk socso untuk rujukan yang lebih tepat. pendapat saya, kadar yang diterima akan setimpal dengan kecacatan. socso ada doktor khas untuk menilai..

      Delete
  20. Salam TRA.... Saya baru2 ni mengalami kemalangan semasa perjalanan pergi ke tempat kerja pada 25/4/13 telapak tulang tangan saya patah....MC 35 hari..masih ada rawatan susulan...persoalan saya apakah saya layak memohon kecacatan kekal walaupun tulang yg patah tidak membuat pembedahan....

    ReplyDelete
    Replies
    1. salam.. layak jika doktor sahkan ada tulang yang patah. nak bedah atau x bergantung pada diri sendiri. macam saya dulu, doktor rekemen bedah jugak tapi x nak. tapi sampai skang terasa sakitnya. jika boleh berubat kg atau ada alternative lain x prlu bedah xpe..jika rsau kos bedah, boleh rujuk sokso mana tahu dorang boleh cover.

      Delete
  21. Sayangnya, HR saya tak membantu langsung, malahan MC dari hospital di potong dari Annual Leave saya,

    ReplyDelete
    Replies
    1. MC x boleh potong dari AL. ada 1 kes, bos x caye ngan pekerja sebab banyak MC. skali call doktor. pastu bos dia kena sound, "you doktor ke I doktor?" terus senyap.. huhu. melainkan HR dah check, MC tu palsu. Wallahualam..

      Delete
  22. salam...mcm mne lak kalau x buat laporan polis?skarang da dkt 3 mnggu sy mc akibat kmalangn tmpoh hari..dan peta tmpat kjadian?kne buat scara lisan atau copy dlm map?tq

    ReplyDelete
    Replies
    1. salam..laporan polis adalah wajib. klu x sape2 boleh tipu.. peta kena lakaran sendiri. saya hari tu print out je dari google map. then tunjuklah anak panah n bulatkan tempat kejadian..

      Delete
  23. Assalammualaikum
    Sy excident bln 4 msa blik kjew 1500-2330 tp sy excident pd 0230. Cm mne ye..leh ke claim?
    Smasa excident sy dpt rwtan d kecemasan hspital pontian selang smggu sy buat rawatan yg bdktan dgn kmpung sy ttapi kdua2 krajaan n kdua2 tmpt ini sy ada lakukan xray tp disahkn tiada ap2 selang 2 mggu mc..sy mula bkrja tp smpai akhir bln 5 masih sme tiada prubahan..n skrg sy dpt rwtan d hspital swasta n d shkn retak d hspital hmpir 3 mggu n mc lg la..
    Ttapi msa excident sptutnya sy pjlan jb- bp tp sy ikut laluan pkn nenas pontian n sy bpth blik nk ke 7eleven yg bdkatan ttp ada sbuah kreta dr arah btntngan yg spatotnya brnti sblom msok smpang main masok..psoalan sy skrg
    1- masa
    2- blh claim kew sb sy bpth blik..tp laluan sbnar jb- bp
    skrg sy confius... tlg sy...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Waalaikummusalam.. kes agak rumit. penerimaan bergantung kepada siasatan socso. socso akan siasat jugak sebelum beri pampasan. jika ada buat report polis, ada saksi, cuba dapatkan support majikan. insyaAllah klu ada rezeki..

      Delete
    2. Untuk dapatkan support majikan...sy sudah dtamatkn kontrak pd bulan ogos...masih perlu lg kew untuk dapatkn pngesahan majikan lama...n kalo dh 6bulan selepas kemalangan sy masih boleh lgi ke untuk buat tuntutan di socso

      Delete
  24. As salam..saya adalah pesakit osteoarthritis stage 3 dan juga mengalami severe back pain. Saya sedang cuba untuk mendapatkan Medical Board Out (MBO) dari pihak syarikat dimana saya dikehendaki memberi 2 Medical Report dari doktor bagi mengesahkan bahawa saya layak untuk mendapatkan MBO ini. Saya telah berjaya mendapat Medical Report dari doktor yang merawat saya sekarang. Cuma perlu satu lagi Medical Report daripada doktor orthopedic. Saya amat berharap jika ada sesiapa yang boleh memberi rekomen mana2 doktor orthopedic yang boleh membuat assessment dan medical report untuk saya. Kerjasama anda semua sangat saya hargai. Terima Kasih.

    ReplyDelete
    Replies
    1. salam.. just cadangan; cubalah tanya doktor 1st tu..atau mana2 doktor. ku nak cepat g tempat specialist, kena kuar duit ckit tapi cepat n berkualiti.klu related to socso, kenala refer to jemaah doktor yang dilantik oleh mereka. boleh refer to socso untuk rujukan lanjut. harap membantu. tq

      Delete
  25. slm.sy nk tny bagaimana klu sy patah hujung jari manis kiri ketika hendk ke tmpt kje jatuh sendiri.telah dimasukn wad 2mggu lps.tp masih blm buat repot polis.adakah masih terima pihak socso atau bagaimana proses utk buat tuntuan socso.boleh bantu sy bagaimana .tq.

    ReplyDelete
    Replies
    1. socso akan terima as long as kita follow dia punya requirement. cuba baca balik kat atas untuk socso punya requirement. nak cepat cubalah contact sokso.

      Delete
  26. salam.sya baru je acident 2.6.2013.masa balik keje.patah tangan kiri,baru masuk besi.sya dpt m.c smpai ujung bln ni..lama ke proses nya..

    ReplyDelete
  27. assalamualaikum..saya telah acident bulan lepas semasa balik kerja dan mc 8 hari.dan hanya dijahit 6 jahitan di kepala.
    dan bulan ini saya telah menghubungi perkeso dan dia hanya kata kes telah selesai tanpa memberi apa b
    ..yang saya nak tanya..
    1) duit mc selama 8 hari akan dibayar atau tidak?
    2)bolehkah saya membuat tuntutan (hilang upaya kekal..)
    3)berapa kiraan, bayaran untuk hilang upaya sementara?

    ReplyDelete
  28. hi Assalamualaikum. saya terjatuh ketika mnjalankan tugas didalam ofis. sy baru berkerja di company tersebut. mengalami kcderaan pd 6 june2013(patah tulang di tapal kaki). dan dpt mc 28 hari. persoalan sy, duit gaji sy dpotong , tp xddftarkan. buntu. smpi skrg sy msih blum mmbuat tuntutan.

    ReplyDelete
  29. Salam baru ni saya trlibat kemalagan semasa balik dr kerja.akibat dgn itu sy megalami patah tulang selangka...dan saraf akibat patah tulang selangka dan pergeraka sy amat trbatas..soalan sy kes mcm sy ni layak ke membuat tuntutan kecacatan kekal huk

    ReplyDelete
  30. assalamualaikum sedara....sekadar ingin bertya,sya mengalami kecederaan dilutut, dimana urat putus & tisu koyak..akibat dari bersukan..operation terpaksa dijlnkan bg mengantikan balik urat tu & jahit tisu yg koyak...sekarang ni sya masih mc brmula 18/6/2013 hingga 31/7/2013 & mungkin akn dismbung lg mc 2...banayak ke sya akn dpt dpd claim ni & adkh mgkn mndpt kcctan kekal.tq

    ReplyDelete
    Replies
    1. waalaikummussalam. socso cover kemalangan tempat kerja saja. kalau kerja melibatkan sukan, insyaAllah..

      Delete
  31. Assalamualaikum.sekadar nak tanye..baru2 ni suami sy dpt cek rm1500 dr perkeso utk MC sebb die jatuh kat tmpat keje.then effect tulang blkg die.awal thn aritu doc dh enjet steroid dlm tulang blkg dia.tp smpai skrg blkg die trase skt if suami sy angkat benda berat.nak tanye, selepas suami sy dh dpt claim MC tu, die ade dpt tuntutan lain ke? Or suami sy kena buat tuntutan hilang upaya kekal?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Buat tuntutan kedua utk hilang upaya kekal..borang boleh dpt kt laman web..insyaallah kalo ade rezeki bley dpt byk..

      Delete
  32. Banyak dalam rm25000...tray tngok

    ReplyDelete
  33. salam..sy punye kes bole ke claim untuk kecacatan kekal..tulang punggung sy terkeluar dri soket dan pergelangan kaki sy retak..soket tu pun retak jugak.skng ni sy tak leh nk wt kje berat2 lg sebab takut nnt tulang tu akan terkeluar blk dri soket..bole ke di kategori kan sebagai cacat kekal..

    ReplyDelete
  34. maaf bertaye...saya mengalami masalah untuk mengisi borang nie...ad sape bole membantu atau sy trus minta bantuan dari pihak perkeso.sy agak x beberapa faham..

    ReplyDelete
    Replies
    1. maaf saya mencelah cik COGY&*39:S (susahnya nak taip)hehehe.. borang tersebut boleh minta bantuan dr HR anda untuk isikan terutamanya bahagian pendptan 6 bulan sebelum tarikh kejadian n dpt kan tandatangan pengurus HR. yg lelain tu bole isi sendiri.

      Delete
  35. As salam...

    sy sekadar nak bertanya kerana rata2 kes yang sy bace do komen lebih kepada kemalangan ke tempat kerja ato ditempat kerja..suami sya telah operate tulang belakang pada 2011. sakit disebabkan selalu mengangkat bebanan yang berat ditempat kerja. sampai sekarang suami sy xblh mengangkat bebanan leboh dari 5kg ,kalau x die akan sakit tulang belakang. baru2 ni baru kami ader pencerahan n pendedahan tentang claim yang boleh dibuat atas kecederaan ini. suami dah ditemubual oleh DOSH berkaitan kecederaan yang dialami sebelum ni. dan pegawai berkenaan memaklumkan bahawa nnti pihak socso plak yang akan buat temujanji untuk soal siasat. n pegawai berkenaan tersebut jugak memaklumkan bahawa suami sy mungkin akan berjaya dalam tuntutannye dan kelayakan mungkin sekitar 7-15%..soalan sy, 7-15% tu dikra dari mane n macammane cre pengiraan pampasan @ claim tue?..

    ReplyDelete
    Replies
    1. saya dulu 2% = 10k. jadi anggaran sajalah, 1% mungkin = 5k.. kalau 10% = 50k.. apa pun, semenya bergantung pada socso..

      Delete
  36. Assalamualaikum. Ligumen kaki saya koyak dibahagian ankle. Kaki saya terseliuh semasa turun tangga ofis... boleh claim socso ke?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Boleh..mngikut bilangan hari MC.

      Delete
  37. Blh sy tau tk DOSH tu apa

    ReplyDelete
    Replies
    1. DOSH tu deparment of occupational safety and health

      Delete
  38. ASKM...smua,saya msih dlm rawatan yg mlibtkan kmalangn jln rya br2 ini,drpda itu saya mgalmi kecacatan d bahu kanan saya,iaitu tulang bahu saya patah 3,jd kmuskilan saya adlh...adkh saya layak menuntut dgn perkeso walaupun saya dlm cuti bekerja?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Layak dpt claim utk bilangn mc..sediakn dokumen yg diperlukn perkeso.

      Delete
  39. ASKM...smua,saya msih dlm rawatan yg mlibtkan kmalangn jln rya br2 ini,drpda itu saya mgalmi kecacatan d bahu kanan saya,iaitu tulang bahu saya patah 3,jd kmuskilan saya adlh...adkh saya layak menuntut dgn perkeso walaupun saya dlm cuti bekerja?

    ReplyDelete
    Replies
    1. rasanya socso melibatkan tempat kerja sahaja.. kalau kemalangan selain melibatkan tempat kerja, macam tengah cuti pergi shopping then accident, tak dapat kot..

      Delete
  40. Saya nak tyela kite boleh x cek status pengeluaran cheque..mnggu lepas sy col socso pd ari rabu de kte da pos..sy pun xpasti ari pe diorg pos coz sy lpa nk tye tp smpai smalam xsmpai lg..klu dr tarikh submit form yg last tu mnggu ni da msuk mnggu ke2..risau jugak xsmpai sebb sy dgr tuk 2nd claim ni xlma..2 3 ari je..tu yg dok menunggu je..hehe

    ReplyDelete
    Replies
    1. saya dulu pergi je pejabat dia.. cakap tak sampai cek then dia buat cek baru.. yang lama tu dia disablekan..

      Delete
  41. Good evening.
    Blh mintak tolong ckit? I otw nk g mkn tghari dr tmpat keje n jatuh motor sendiri. N tangan I retak ckit n kne balut simen. Klu kes mcm ni I jatuh sendiri n x wat report , blh x I claim socso ? Thank you

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kene wat report polis,peta lokasi dan tempat mendapt rawatan serta bilangan Mc..kalo xde socso xbley proses.

      Delete
  42. Boleh u pg buat repot polis lepas tu.u pergi hr tmpat u keja tu.dorg akan buat untuk u.klau nk cepat lg u sendiri antaq borang2 tu dkt socso...sy pun tk la reti sngt tapi berdasar kn pengalaman sy patah tulang bahu.0142464955 zul..ape yang sy tau sy akan bgi tau insallah.

    ReplyDelete
  43. as salam...sy bru menglami accdent 25/07/13 mse nk g kje...tuntutan kcctan smntara dh dpt ...tp diuruskan oleh majikan..skang masih follow-up dgn doctor cz ad ptah tulang bwah mata n ptah 2 btg gigi..so cmne sy nk claim faedah perubatan kekal..???

    ReplyDelete
  44. Assalamualaikum..sy ingin bertanya..saya telah mengalami kemalangan semasa ingin pergi berkerja..doctor telah memberikan sebanyak 58 hr(total mc)dan baru2 ni sy sudah menerima pampasan dr socso sbnya 470 ringgit shja,soalanya..
    Gaji saya dlm 2520(basic)+elaun dlm 3k,
    Adakah socso akan membayar kecacatan sementara ni hanya 470?adakah sepatutnye socso membayar
    80% dlm gj sehari ??tolong jawap..musykillll...

    ReplyDelete
    Replies
    1. mybe itu byrn kali pertama...satahu sy...socso akn byr jumlh totaal mc yg dpt...berdsrkn pglmn sndri...

      Delete
  45. Asslm..sy dh 9bln cuti tnp gj selepas disahkn mngidap breast cncer tahap IIIc. Sy dh mnjalani rawatan kimo dn rdiotrpy. Skg msh dlm therapy hormon selama 1thn. Sy bkerja sbg therapist kcntikan byk mngunakn tgn n tenaga. Sjk lps pmbedahan tgn kanan dh tak kuat sb byak kelenjar yg dibuang. Adakah sy layak mmohon pencen ilat. T.kasih

    ReplyDelete
  46. Salam...sy nk tnye ari tu 27hb 8 2013 sy ada prjumpaan dgn jemaah doktor..sy mngalami excidnt pd 26hb 9 2012 dlm prjalanan g keja dan patah tgn kiri..smpi skg tgn sy bengkok...dan tak bole wat keja normal mcm dlu...sy kje jnis angkt yg berat2..after jmpe jemaah doktor tu result yg sy dpt sy tak layak utk dpt faedah kecacatan kekal..sy rasa tak puas hati dgn result yg sy dpt..apa patut sy buat???

    ReplyDelete
  47. Assalamualaikum...
    sekadar bkongsi pglaman...mc sy 220 hari...shari byaran dlm RM78.66..sbb kecederaan tulang belakang semasa bkerja..skrg da dpt kptusan jemaah doktor..11%..Alhamdulillah...rezeki dlm musibah...pihak syarikat pun akn byar jgk mgikut jadual kelayakan hilang upaya...

    ReplyDelete
    Replies
    1. blh tau x 11% yg u dpt tu brape?...kiraan untuk jumlah rm bg % yg ditentukan tu camner?

      Delete
  48. salam,

    saya accident kereta semalam semasa balik dari tempat kerja..hentakkan kuat kereta teruk but alhamdulillah saya tak cedera teruk cuma kebas sementara dan sakit sebelah kiri badan and dapat pulak MC 2 hari saja sebab saya selepas itu memang hari off saya di tempat kerja, bolehkah saya mohon untuk cacat sementara? 2 hari MC brapa dapat? gaji dlm 4k.lagi satu saya memang ada patah dah lama, ada besi di paha...dan doc adv buat surgery ganti besi miggu depan, selepas acident itu paha saya memang ada rasa sakit but masih berjalan guna tongkat g kerja, boleh lagi... saya infd doc plan nov nie br nak go for surgerysdi hospital swasta.. jadi doktor adv may be 6 weeks kena mc so bolehkah saya claim socso untuk cacat kekal selepas operate ini?... laporan polis accident masih ada boleh copy lagi....

    ReplyDelete
    Replies
    1. seminggu selepas saya submit socso form pegawai socso datang jumpa saya di company dan buat report dia kasi tau yang mc claim tak leh dapat sebab cuma 2 hari MC hospital yg diberi katanya syarat kena 4 hari untuk tuntut, apapun dia akansubmit untuk pastikan samaada boleh dikategori sebagai bencana kerja atau tidak.. peg ada kata kalau nak cuba boleh try tuntut hilang upaya kekal or sementara.. apa pendapat tuan? jika saya buat tuntutan boleh berjaya?

      Delete
  49. Assalamualaikum,

    1. saya accident moto pada 23/7/2013. sy juga dah dapat claim untuk mc 20 hari sbyk RM200 sahaja.. tp x sampai 80% dari gaji sehari.adakah saya akan dapat lagi klaim tu?

    2. saya nak buat klaim kedua untuk kecacatan kekal.1 jari saya tidak boleh tegak mcm biase.masalah saya sekarang, rawatan pertama saya pergi ke klinik kerajaan dan hanya dapat 3 hari MC,hari ke 4 saya pergi ke klinik panel dan dapat MC untuk hari jumaat..sabtu ahad cuti..hari ke 7 saya pergi ke hospital kerajaan dan dapt MC 2 hari. dan saya diarahkan rujuk pada pakar di hospital kerajaan yang lain dan saya dapat MC 2minggu..jadi untuk isi borang LAPORAN PERUBATAN tu mcm mane? adakah saya perlu pergi ke semua klinik dan hospital untuk laporan perubatan??? tolong saya...

    terima kasih

    ReplyDelete
    Replies
    1. 1.bagi saya..20 hari cuti sakit tuan dan dibayar RM200 adalah pada kadar minima...yakni dikira RM10 sehari INI KERANA KEMUNGKINAN MAJIKAN MEMBAYAR CARUMAN YANG TAK BETUL..DENGAN KATA LAIN CARUMAN TERKURANG CARUM...apabila majikan membuat bayaran semula kekurangan caruman itu MAKA PIHAK PERKESO AKAN MEMBUAT PELARASAN KADAR
      SEMULA MENGIKUT KADAR YANG BETUL YAKNI 80%..jangan risau kekurangan akan diselaras dan tuan akan mendapat bayaran yang betul nanti

      2.Laporan perubatan lebih elok diambil di Hospital yang paling lama merawat tuan!!!

      IO perkeso
      maaf admin saya tolong jawabkan

      Delete
    2. slm tuan, sy mendapt tuntutn kecacatn smntara rm480 pd23/10/13 utk 48hari mc yg mana spt yg tuan tlh jelaskan krn caruman dr majikan yg kurang.. adakah sy perlu push majikan utk menambah caruman utk sy mandapatkan 80% tuntutan kecacatan sementara (mc).. minta pencarahan tuan..

      Delete
  50. Selamat Pagi,

    1. Saya telah patah tulang susu kaki kiri & MC selama 3 bulan.Saya telah temuduga oleh jemaah doctor pada bulan Jun,tetapi doktor katanya tidak boleh confirm sebab saya tidak dapat mencapai lagi MMI & masih dalam rawatan.

    2. Sekarang saya dah lepas dari rawatan,tetapi kaki saya berkesan abnormal & ada rasa sakit tapi tanpa tongkat boleh jalan pun tetapi slow.Jadi saya telah submited report yang kedua di perkeso dari hospital yg saya ambil rawatan.Saya pula akan panggil utk temuduga dgn doktor jemaah pada 26/09/2013.

    3.Masa nak jumpa jemaah doktor adakah perlu saya kena guna tongkat/tak payah? Agak2 saya boleh berjaya atau tidak?Kalau berjaya agak2nya boleh dapat berapa persen?

    Terima kasih

    ReplyDelete
  51. 1.Hanya keputusan Jemahh doktor sahaja yang boleh memberi berapa persen kecatatan kekal yang dialami pesakit..agak sukar untuk menilaikannya..

    2.Tuan dipanggil ke jemaah doktor maka hadirkan dengar keadaan tuan yang sebenar..jika bertongkat maka bertongkatlah...jika berkerusi roda maka berkerusi rodalah...semua hal hal kecacatan sama ada kekal atau tidak ianya berdasarkan laporan perubatan dan pihak jemaah doktor amatlah arif berkenaan perkara itu..

    salam perkenalan

    IO perkeso

    ReplyDelete
  52. Salam admin,
    baru2 ini saya membuat tugasan luar di kuantan..kumpulan media. sy telah ditimpa kemalangan kecil. kaki saya tersepit dgn troli besar dan kuku jari ibu kaki kiri telah kehilangan sepenuhnya.sy mendapat mc dari doktor panel selama 4hari. layakkah saya menuntut socso? atau diketawakan sahaja? -farismail@ymail.com

    ReplyDelete
    Replies
    1. jika tugasan itu adalah tugasan rasmi berkaitan kerja MAKA SAUDARA LAYAK UNTUK MEMBUAT TUNTUTAN DENGAN PIHAK PERKESO..walaubagaimanapun bukti tugasan itu perlu juga disertakan sama ada rencana yang dihasilkan atau jenis liputan yang dibuat dan ianya arahan kerja dari siapa..MC 4 hari adalah syarat minimum mc yang boleh dibuat tuntutan dengan pihak perkeso

      wasalam
      IO perkeso

      Delete
  53. As'kum encik, saya xcident 24/7/13 hari tu Dan Sampai sekarang Masih lagi MC, nak tahu bila saya sepatutnya claim kecacatan sementara ni?sekarang atau bila dah dapat Habis MC(sihat)

    ReplyDelete
    Replies
    1. saudara jangan tunggu MC habis...adalah menjadi satu kesalahan dibawah seksyen 24 AKta Keselamatan sosial pekerja 1969 jika kemalangan lewat dilapor melebihi 3 bulan maka kompaun akan dikenakan kepada majikan.

      2.Nasihat saya segera minta majikan suadara lapor kemalangan kepada pihak perkeso dengan kadar segera dengan mengemukakan borang 21 dan dokumen berkaitan

      wasalam IO Perkeso

      Delete
    2. This comment has been removed by the author.

      Delete
  54. Salam sy nk tnya...baru2 ne sy mglami kmlangan di tempat kerja..dan mgalami retak pada tempurung kepala.pedarahan otak..dan baru2 nie doctor megesahkan sy mglami cacat kekal..pada bhgian kening...ad ke sy lyak menerima tuntutan cacat kekal..lg satu utuk claim mc Ada ke tu says punya hak atau mjikan...

    ReplyDelete
  55. Salam sy nk tnya...baru2 ne sy mglami kmlangan di tempat kerja..dan mgalami retak pada tempurung kepala.pedarahan otak..dan baru2 nie doctor megesahkan sy mglami cacat kekal..pada bhgian kening...ad ke sy lyak menerima tuntutan cacat kekal..lg satu utuk claim mc Ada ke tu says punya hak atau mjikan...

    ReplyDelete
  56. Salam sy nk tnya...baru2 ne sy mglami kmlangan di tempat kerja..dan mgalami retak pada tempurung kepala.pedarahan otak..dan baru2 nie doctor megesahkan sy mglami cacat kekal..pada bhgian kening...ad ke sy lyak menerima tuntutan cacat kekal..lg satu utuk claim mc Ada ke tu says punya hak atau mjikan...

    ReplyDelete
    Replies
    1. salam wan garcin.. kalo dah mengalami kemalangan di tempat anda bekerja sudah semestinya anda sbg pencarum membuat tuntutan cacat smtra n kekal skali. saya nasihatkan anda supaya terus ke SOCSO untuk dapatkan keterangan lebih lanjut. semoga berjaya...Siti

      Delete
  57. Salam nak tanya la klau patah bahu kanan di kira hilang upaya kekal kn..tpi knpa masih ada doktor2 tk bgi ilang.upaya kekal erk

    ReplyDelete
  58. Salam semua.
    sa ada prtnyaan. my hsbn kmlangan mtor pd 2/4/13 .dlm pjlnan kja. Lngar lari. mnybabkn sbhagian angota sblah knan cdera. kpala luka n bahu tlepas n sluruh tngan knan x brfungsi. ptus urat saraf. tlg paha jga ptah n sda d psang bsi. blkang tpak tngan jga ptus urat. mc masi jln smpai skarang. Persoalan sa, adakah hsbn sa lyak d ketogerikn sbgai hlang upaya kkal n klu hlang upaya kekal, brapa pratus ka kcderaannya.
    mhon bntu.

    ReplyDelete
  59. Salam,

    Saya ada pertanyaan, saya ada terlibat dalam satu kemalangan di tempat kerja, Saya berkeja sebagai electronic technical. Semasa kejadian saya berada didalam control room untuk melakukan troubleshooting mesin pada control panel. Malangnya panel tu terlalu besar dan tinggi untuk saya, kemudian untuk mempercepatkan process t/shooting saya hanya menggunakan kerusi plastic untuk memanjat. Secara tiba-tiba kerusi saya patah dan kemudian saya jatuh kedalam panel, lalu tepi kepala saya kene pada permukaan bucu component didalam panel menyebabkan telinga saya terkoyak pada bahagian hujung. Dan sekarang telinga saya mempunyai kesan jahitan dalam 1.5cm. Saya telah membuat tuntutan kali pertama kepada SOCSO. Soalan saya perlu ke saya membuat tuntutan kali kedua, dimana kesalahan itu adalah berpunca dari saya sendiri kerana menggunakan kerusi plastic untuk memanjat?. Terima kasih.

    ReplyDelete
  60. salam... borang utk permohonan cacat kekal boleh didapati kat mane ye????

    ReplyDelete
    Replies
    1. borang cacat sementara atau kekal.. boleh ambil di SOCSO. :) Siti

      Delete
  61. saya nak tanya kalo dah habis waktu kerja kita pergi ke tempat lain utk singgah makan sebelum pulang dlm perjalanan kekedai makan tu berlaku eksiden adakah kita boleh claim socso?

    ReplyDelete
  62. salam slmt pg. pd 12.7.13 sy terjtuh semasa dlm pjlnan blik dr tmpt kje. akibat dr kjdian trsebut, doktor mengesahkn tempurung lutot sy patah dn perlu d bedah. sy tlh masuk hptl sg buluh dn menjalani pembedahan dn tgal d hptal slma 4ari dn mndpt mc slma 60ari. doctor bgthu wayer yg ada d dlm lutot sy ni ni akn kekal. sy sdng jalani fisiodn msih mbuat rawatan susulan d hptal. HR tlh minta sy buat laporan polis. adakh laporan polis sy d trima stlh kjdian brlaku hmpir 3bln? agak2 nya brpa jmlahyg aknsy dpt dn brp tempoh sy akn dpt duit trsebut memandngkn sy seorg ibu tunggal dn ssgt memerlukn wang skrg ini..brp lma proses akn d ambil

    ReplyDelete
  63. adakh hilang upaya sementara dn kekalblh d buat serentak. or jangka msa bpe lma yg d ambil utk claim hilang upaya sementara dn kekal? tq

    ReplyDelete
  64. Salam puan...puan p repot polis dulu bagi dkt polis tmpat puan buat repot tu nk kelem socso dorg tau la ape nk buat.tapi bagi tau la puan dalam perjalanan blk dari keja da cerita mcm maner puan blh jatuh... pastu puan p hr tmpt puan keja minta cop pas tu antar dkt socso laporan polis dgn dcment dan mc puan tu..

    ReplyDelete
  65. assalam rakan2 sekalian, saya nak tanya, lepas jumpa jemaah doktor, doktor berikan 4% utk kecacatan kekal. agak2 bole ke pihak socso kirakan utk saya menerusi panggilan telefon atau ade sesape yg bole kirakan utk saya umur 28 gaji 3k.

    ReplyDelete
  66. salam..skiranya gaji dlm 1.9k umo 43thn dn tlh bkje slma 4thn. agak2 brpkh jmlah yg akn sy trima utk HUK anggaran 2%

    ReplyDelete
  67. salam..saya nak tanya pada yg arif tntg socso.saya eksiden pada 17/8/13 semasa waktu rehat saya bkerja.saya mglami kcederaan tulang retak pada kki sblh kiri dan smpai sekrg msih belum sembuh lagi..saya jln mggunakan tongkat.saya baru bkerja smggu di cmpany saya dan sblm ni 3bln saya tdak kerja.boleh ke saya claim socso??sbb 3bln sblm ni saya xde carum..majikan saya dah hntar borg socso semua ttpi knp smpai skrg saya msih tiada jwpn?saya tidak ada gaji dn kdaan saya susah skrg..majikn xbyr mc saya sbb saya difhmkn socso yg akan byr mc..jadi brapa lma saya nak tggu?saya xbole bjlan boleh ke saya claim utk ccat kekal?siapa hrus saya rujuk?tlg rply saya prlukan tnjuk ajar..saudara kabutar diesel boleh komen..thanks.assalam

    ReplyDelete
  68. Askum. Saya akcident patah tangan dan pecah tulang lutut. Tengah tunggu laporan perubatan dri hops slim. Dan hantar pada majikan untuk buat tuntutan perkeso. Soalan sya
    Betulke kompeni yg uruskan socso kiter atau kite kena buat sendiri?

    ReplyDelete
  69. Asalammualaikum.
    Saya ingain bertanya.
    Pada 10 oct 2013 saya dan kawan saya telah mengalami kemalangan. Saya mengalami luka2 kecil, terseliuh lutut kiri dan patah tangan kiri. Manakala kawan saya cuma mengalami luka di buku lali sahaja.. saya mengalami kemalangan ketika dala perjalanan menghadiri krusus yg di uruskan oleh pihak syarikat saya jadi masaalah saya adalah.
    1) saya mengalami kemalangan pd 10 oct namun saya masih belum membuat laporan polis lagi.. adakah saya masih boleh membuat laporan polis kerana tempoh kemalangan saya hampir 15 hari?
    2) ketika kemalangan saya bersama2 kawan saya dan saya telah membawa motor kawan saya itu, tp masaalahnya kawan saya tidak mahu membuat laporan polis.. adakah saya boleh membuat laporan polis seorang diri, sekiranya tuan punya motor tidak mahu membuat report?
    3) saya telah kehilangan no hp org yg saya langgar itu, dan saya juga telah terlupa untuk mengambil no pendaftaran kereta berkenaan. Jadi seandainya saya ingin membuat report bagai mana yer?
    4) saya telah mengalami kemalanga di simpang masuk ke kampung malaysia raya. Jadi di balai polis manakah saya harus membuat laporan atau saya boleh pergi ke mana2 balai yg berdekatan saya?
    5) masaalah terbesar saya adalah, saya tidak mempunyai lisen motosikal adakah apa2 tindakan yang akan di ambil ke atas saya. Dan boleh kah saya membuat tuntutan socso?
    Itu saja soalan saya.. saya mengalami kemuskilan berkenaan urusan polis dan perkeso kerana ini adalah kali pertama bagi saya.
    Terima kasih..

    ReplyDelete
  70. (60-umur) x Jumlah 6 Bulan Gaji x 2 x peratus

    ReplyDelete
    Replies
    1. Gaji basic ke atau gaji kasar+ elaun + ot?

      Delete
  71. Salam tuan..baru2 ini saya mengalami tulang bahu yg renggang di sbbkan jatuh di semasa kerja..serta di sahkan oleh doc swasta cuti hingga 26 hari..kemudian darah di jangkiti kuman akibat kemalangan tsebut..blhkah tuntutan di buat? Brp pampasan sy dpt?

    ReplyDelete
  72. Boh..kawe nok tnyo ckit..kalu patoh poho n patoh betih hok kiro kecacatan kekal jugok ko?

    ReplyDelete
  73. Assalamualaikum W.B.T
    Ingin brtanyakn soalan adakah parut kesan jahit boleh membuat tntutan ke-2?

    ReplyDelete
  74. Salam ..nak tya ... sy mengalamai carpal tunnel syndrome disebabkan oleh pemakaian glove yg ketat semasa penyediaan ubat chemo... selepas 2 bulan prepare ubat chemo yanpa rotation tgn sy membengkak dan kebas seluruh jari kanan terurama ibu jari.... dlm 3 hari lagi sy kena menjalani operation carpal tunnel release... bolhkah sy claim socso dah ditahap manakah bila melibatkan tangan kanan....

    ReplyDelete
  75. Salam ... Saya nak tnya, kalau saya baru sahaja bekerja 2hari, dan pada hari ketiga, saya ditimpa kemalangan sewaktu bkerja, masih boleh minta pampasan Socso ke? Saya kerja di sebuah kilang proses paper bag... kemalangan terjadi pada hari ketiga bekerja yg mana, senior saya(Orang Myammar), meminta saya untuk menguruskan paper bag yang memerlukan penggunaan 'Punching machine'(itu yg diaorang panggil, saya xberapa sure)... Dan sewaktu sedang guna, machine tersebut tiba2 "hang", dan besi( yg digunakan untuk menekan alluminium kecil(yang selalu ada kat tmpat kita masukkan tali pada paper bag)) tersebut jatuh keatas jari saya... Kejadian tu jadi sekelip mata ... dan sekarng saya masih dalam cuti sakit( dari 20/11/13(hari kejadian) - sekarang(3/12/13))... doktor kata, tulang bulat yang pada setiap penghujung jari kita tu, dah hancur, dan belum pasti sama ada boleh baik smula atau tidak since 5/12/13 saya kena dtg blik ke Klinik Tangan& MikroSurgeri untuk keputusan selanjutnya ....Keadaan jari saya(MIDDLE FINGER(right hand)), kalau bandingkan dgn jari tgh(tgn kiri), mmg jelas senget sbb doktor kata, dia xde tulg dh nk support untuk lurus mcm jari2 yg lain ...

    Saya ada bercakp dngn pihak HR cmpany saya, dan mereka kata, mereka tidak akan membayar gaji sepanjang saya MC, dan akan dibayar kemudian selepas Claim SOCSO ....

    Persoalan saya sekarang, boleh ke saya claim SOCSO??? since, saya baru bekerja dan tidak smpai seblun lagi ...

    Boleh sesiapa tolong saya? -Farah-

    ReplyDelete
  76. Hi,
    Saye nk tnye, saye terlibat dlm kmalangan kecil smasa ke tempat kerja. pergelangan tangan saya retak. tetapi sya tidak di hospitalized. di rawat sbgai pskit luar. tangan kiri saye disimenkan dan mc 32 hari.

    soalan saye :

    1-mc sye dikira n0n paid leave. sbb melebihi mc yg dibolehkan. benarkah begini?

    2-adakah kes ini boleh tntut dbwah kehlangan keupayaan kekal? walaupun ia akan sembuh?

    3-saya excdnt pada 1 dec, tp masih belum buat laporan polis, adakah terlmbt buat laporan sekarang?

    ReplyDelete
  77. salam.. sy xbrpe fhm tntnt kiraan HUK. ( 60-umur) × jumlah 6bln gaji x peratus.. jika ( 43-umur) × 6bln gaji- rm12.000 x 2% brp yg dpt utk HUK? tq

    ReplyDelete
  78. salam.saya nak tanya pasal clim..saya kemalangan jln raya untuk ke tempat keja tp bukan.dari rumah kediaman tapi dari rumah mertua kerana pengasuh anak cuti..boleh ke saya clim socso....?saya mengalami patah ibujari kaki n kuku tercabut....boleh clim tak n berapa agak dpt

    ReplyDelete
  79. Salam....sy ade soalan hndak di tnya....sy telah trlibat kemalanggan d tmpat keje...sy telah trjtuh dri tmpat tinggi dan sy di bawa ke hopital...jdi sy berada di hospital 3 hari 2 mlm...dokter telah mngesah kan bahawa tulung belakang sy telah retak akibat trjtuh dri tmpat tinggi sy ade mc sebnyk 28 hri...jdi bagai mane perkeso mengire pembyran untuk sy...dn sy di kategori kan sebgai kecacatan kekal ataw semantara....

    ReplyDelete
  80. Assalamualaikum admin. Sye brumur 18 thun, sye tlah mngalami kmlgan bersama rkan skerja smase sdang brehat bkerja, akibt drpd kmlngn ,trsebut , tngan blah kiri sya ptah bdktan dngn prgelangn tngan dn dmsokkn besi ( plate) dan dpt mc slme 3 blan,mnkala rkan sya mngalami kcdraan yg sma ttp d siku dan dmsokkn besi,mlah trpakse dbdah sbnyk 2 kali dan beliau mndpt mc slme 2 bln, ttpi smpai skrg majikn kami blom submit semua dokumen2 yg d prlukn kpd socso. Jd, apkah yg hrus kmi lkukn dan adakah kcdraan kmi ni adalah cct kkal? Jk cct kkal, adakah phak mjikan yg hrus mmbuat tntutn utk kami ataupon kmi prlu mmbuat tntutn sndri? Mhon pndngan drpd ssiape yg brpnglaman dan brpngethuan..
    Tq, :)

    ReplyDelete
  81. Maaf, sye yg brumur 18 thun td. Sye kmlngn pd 15/6/13

    ReplyDelete
  82. Salam Admin,
    Saya nak tanya saya baru bekerja setahun dan berumur 21 tahun..baru2 ni saya kemalangan tmpat kerja, jari manis sya terkepit dgan lif semasa menggeluarkan barang dari lif..semasa itu kuku saya retak, berjumpa doktor doktor bg result jari kuku sya tikam isi daging lalu saya membuat pembedahan dengan membuang kuku di jari manis saya..doktor memberi MC selama 30 hari dan doktor ckap kemungkinan kuku sy boleh tumbuh balik tetapi tidak sempurna..soalannya adakah saya layak utk mendapat tuntutan hilang upaya kekal??
    Dan anggaran admin berapa jumlah saya dapat??
    Terima kasih admin (tolong saya)

    ReplyDelete
  83. Salam,maaf leh tak g tau formula pengiraan hilang upaya kekal.contoh umur46,gaji rm 2500 dan pd kadar 3%.terima kasih

    ReplyDelete
  84. Hi Kawan, boleh saya tahu ada orang pernah kemalangan menjadi tangan kiri 2 tulang yang patah , first claim (MC) dapat tuntutan tetapi second claim jumpa jemaah doktor tidak dapat presen. boleh saya tahu mengapa?

    ReplyDelete
  85. salam..sy nak tanye..sebelum ni husband kemalangan dalam perjalanan pergi ke tempat kerja pada 04.08.2012 .. dan kecacatan kekal kecederaan patah kaki dan dimasuk besi dan kecederaan di bahagian kepala,tempurung kepala terpaksa dibuang..dan lumpuh separuh badan ..tempurung kepala terpaksa dibuang oleh doktor pakar sungai buloh dan tidak sempat untuk ditanam didalam perut tempurung kepala itu.kerana kritikal terpaksa dibawak keluar tempurung kepala itu dan digantikan dengan besi (mini mesh) ..dan doktor dari sungai buloh menyatakan suami saya mendapat nyawa kedua semula untuk hidup kerana kecederaannya teruk dan dimasukan wad icu selama 1minggu tidak sedarkan diri.selepas dipindahkan ke HUSM kelantan pada bulan 9..dan pada bulan 4 (2013) suami saya dimasuk besi digantikan dengan besi (mini mesh) ..dan mendapat kad OKU daripada kebajikan masyrakat dan Claim ni dari perkeso hanya 8% berjumlah sebanyak rm26k sahaja oleh perkeso kota baru kelantan,
    SOALAN 1 ..saya ingin bertanya kecederaan dialami oleh suami saya ,amat teruk dan sehingga sekrang tangan kanan beliau masih belum menulis disebab lumpuh dan kecederaan pada kepala kecacatan kekal…dan kenapa dibayar hanyar 8% sahaja.sedang orang yang hanya terputus jari telunjuk pun dibayar rm26k ..sedangkan suami saya kecacatan kekal….cara pembayaran perkeso macam mana ye..adalah kes ni boleh di ulangkaji semula tentang kes bayaran.
    dan buat masa sekarang suami saya masih bekerja dan pada 08hb jan 2014 suami saya telah megalami hantukkan dibahagian besi kepala dan telah kemek besi yang dimasukkan itu..SOALAN kedua adalah suami saya boleh membuat tuntutan semula jika terpaksa pembedahan dilakukan semula.
    TERIMA KASIH KERANA MENJAWAB SOALAN SAYA.

    ReplyDelete
  86. Guano tak jawab soalan kawe2 semo

    ReplyDelete
  87. Salam..soalan saya..saya baru berkerja 28hari dan pada hari ke28 tu saya ditimpa kemalangan ditempat kerja.sebelum ini saya mmg tak pernah mencarum perkeso sebab saya berkerja sendiri.ini kali pertama saya berkerja dibawah majikn.adakah saya layak untuk dicarum dalam waktu saya berkerja itu??

    ReplyDelete
  88. Saya baru berlaku kemalangan di tempat kerja tadi..dan dikenakan dua jahitan di jari tangan..boleh ke claim socso??

    ReplyDelete
  89. salam tuan,saya nak tanya tentang claim dari socso.Baru2 ini suami saya mengalami kecelakaan jalan raya baru pulang dari tempat kerja.suami saya dapat mc selama 14 hari dan sudah dapat tuntutan dari socso.Soalan saya ialah suami saya telah dipanggil pihak HR untuk memulangkan semula tuntutan yang telah dibayar pihak socso alasannya suami saya telah mendapat gaji penuh dan semua tanggungan kos sudah dibawah pihak majikan.adakah itu benar?adakah kita harus memulangkan semua tuntutan yg dibayar dari pihak socso ke majikan?Padahal sebelum ini suami saya tidak pernah mengambil MC dan kalau ikutkan suami saya entitled 14 hari MC dalam setahun.Minta tolong penjelasan dari pihak tuan.

    ReplyDelete
  90. Boleh tak saya buat tuntutan ....pada hari ahad lepas saya jatuh dan kaki saya koyak dan 12 jahitan mc

    ReplyDelete
  91. untuk tuntutan pertama..apakah dokumen laporan doktor diperlukan?
    Untuk pengetahuan saya masih dalam mc lagi..Doktor ada memberitahu laporan doktor hanya akan dikeluarkan setelah tempoh mc berakhir..

    ReplyDelete
  92. Salam.sy nk tnye..kalau kemalangan berlaku 12 thn dah.bole lg ker claim.kemalangan ke tempat keje sebagai penumpang dlm kereta
    mmber.akibatnye lidah terkoyak dah dijahit dan masalah tulang tengkuk dikatakan sedikit remuk fan kesannye yg saya terpksa tnggung migrain yg mlmpau ...harap saudara dpt mmbantu..

    ReplyDelete
  93. Sy nk tumpang tanye. Kalo ligaments sy putus smasa bermain futsal utk company. Mc 3 buln dan ade operation. Bleh claim socso ke?

    ReplyDelete
  94. Sy nak tumpang tanya, saya nak buat second claim. I dah apply medical report kat Hospital besar. Lepas tu macam mane ye proses tu.. Adaka ye mengambil masa yg lama

    ReplyDelete
  95. second claim based on berapa % bayaran nye ?

    ReplyDelete
  96. Adik lelaki saya jatuh sewaktu membaiki atap di rumah. Menyebabkan tulang di pergelangan kakinya patah dan di pasang skru utk support. sekarang dia dah boleh berjalan tanpa tongkat tapi tak boleh sepenuhya menggunakan kaki kanan beliau. boleh kah dia membuat tuntutan socso? bagaimana cara2nye?

    ReplyDelete
  97. salam.sy bertanya dr pihak abg sy,pada 3hb april 14 abg sy jatuh semasa balik dr kerja,tergelincir smasa pulang dr kerja,tidak melibatkan mana2 kenderaan,jari kelingking n jaris manis patah.mase tu hujan agak lebat,berlari2 dr tmpt kerja menuju ke busstop,keesokkannya pg hospital,disimen dan diberi mc selama 32 hari,soalan sy ,perlu laporan polis jgk ke?sbb tak melibatkan kenderaan?

    ReplyDelete
  98. Askum.nk tnya soalan 1) klu kita dpt claim mc socso n dpt gaji jugak msa kita mc tu kita kna byr blik tak kpda syarikat?, madical leave n hospitaleave pn ada tpi syarikat still srh kta byr blik alasan syarikat byr gaji msa kita mc. 2) patah tulang bahu knan(selangka) bleh claim hilang upya kekal tak sebab sudah letak besi? Claim yg ptama dah dpt

    ReplyDelete
  99. Assalam nak tanye saya baru kemalangan sebulan yg lepas dan patah bahu kiri operate masuk..soalan satu adakah saya boleh claim under kecacatan kekal?first time nk claim socso harap sesiapa boleh beri tunjuk ajar..sekian

    ReplyDelete
  100. Assalam semua. Cuma nak kongsi pendapat. Saya kemalangan 10 07 13 (1 ramadan) semasa balik kerja dilanggar 2 buah kereta jam 6 ptg. Dari kemalangan tu saya masuk icu 9hari dan lebih kurang 3miggu di wad hospital seminggu sblum raya baru blk rumah. Saya patah dan retak tulang brlakang dan tulang pinggul, cedera buah pinggan tahap 1, paru2 bengkak dan paling kritikal putus salur kencing terpaksa guna tube utk kencing smpai skrg. Dah hampir 10bulan mc smpai skrg. Syukur smua semakin baik. Mc masih dibayar perkeso dan dah buat huk(hilang upaya kekal) dgn perkeso. Tapi saya ada 2 kes berbeza, kes pertama huk utk cedera tulang dan yg kedua organ dalaman. Syukur saya dah jalani pmbedahan smbung salur kencing dlm proses baik. Cuma akan ada kesan. Syukur masih hidup dan dpt tgk anak isteri. Cuma saya tak dpt persen lg untu huk tulang. Skrg dlm proses utk huk organ dalam. Saya doakan anda dipermudahksn dlm segala urusan dan sihat2 slalu. Doakan saya sembuh.hehe

    ReplyDelete
    Replies
    1. ALLAHUAKBAR....semoga anda cepat sembuh dan dipermudahkan segala urusan...aminn

      Delete
  101. Assalam...sy pernah bkerja sblum ni selama 15thun & berhenti kerana kilg dh tutup.Skrg sy bkerja ditempat baru dgn gj percubaan rm630.Baru 1bulan 2minggu kerja sy telah kemalangan dlm perjalanan pulang pd 14.11.2013.Tendon putus & tulang jari telunjuk kaki kanan retak.Sy dpt mc sehingga 11.4.2014 selama 148hari.Sy dpt klaim mc dr socso rm2k.SOALANNYA....benarkah kiraaan rm yg sy terima ini?Dalam tempoh mc tu majikan patut bayar ke gaji sy?Tolong kalau ada sesiapa yg tahu pasal ni.....terima kasih.

    ReplyDelete
  102. As salam....sy dishkan oleh doktor menghidap sakit rheumatoid arthritis slps mengalami bengkak kaki.Sblm sy tau sy menghidapi sakit ini sy masih bekerja..dan sy sudh berkhidmat 10 thn di sebuah bank di KL.2bln slps itu sy mengalami tibi sehingga skrg sy masih bercuti under prolonged illness leave.Sy xprnh claim mana2 lg under socso...bleh x encik bantu sy

    ReplyDelete
  103. salam..suami sye bru sahaja mendapat serangan strok pada 17/5/14...punca stres dari tempat kerja dan faktor pemakanan suami sye yang tidak dititikberatkn maksud sye(x amal pemakanan seimbang)..sekarang 25/5/14 suami masih di wad rehabilitasi untuk fisioterapi di HRPZ11..kesan strok yang dialami suami sye pada kaki kiri dan tangan kiri yang lemah dan tidak mampu bergerak dan hanya mampu bergerak dengan alat sokongan kaki sahaja (sye beli dengan doktor terapi rm160.00)untuk tangan belum diberi lagi alat sokongan (diberi secara percuma)..masih memerlukan terapi dan mengurut secara tradisional (mengurut apabila sudah keluar wad nanti)kami masih lagi menungu laporan dari hospital putrajaya untuk hasil dari uji kaji yang dijalankan keatas 13 sampel darah suami sye kerana umur suami sye masih muda 28 tahun..perlukan analisis keatas darah kerana faktor umur yang masih muda menghidapi strok...sekarang ni sye x tahu nak buat macammana untuk claim socso suami sye ? berhak ke suami sye tuntut socso? jika berhak,bila perlu sye mula untuk memulakan proses tuntutan? ape dokumen yang diperlukan contohnya jenis borang dari pihak socso dan dokumen ape yang perlu sye sediakan?.dan adakah suami sye tidak boleh lagi kerja sekiranya tuntutan socso berjaya walaupun suami selepas itu masih lagi mampu bekerja?...bolehkah suami sye buat tuntutan perkeso juga dan macamana cara untuk buat tuntutan? tolonglah sye..sye betul2 buntu,,terima kasih en.jika en. mendengar dan sudi membantu sye..za

    ReplyDelete
  104. Anak buah saya kemalangan dan meninggal sewaktu dalam perjalanan ke tempat kerja. Boleh claim socso tak?

    ReplyDelete
  105. Pengalaman saya accident waktu pulang kerja.Alhamdulillah dapat claim socso untuk mc 74 hari process lebih kurang 1 minggu sahaja...hantar FORM 21 segera jika ada Kemalangan kalau boleh Hr yg hantar...

    ReplyDelete
  106. Boleh tanya soalan,sekiranya ayah saya mengalami sakit kenser & keadaan skrg tidak dapat berjalan selama 1 bulan dan sangat memerlukan rawatan secepat yg mungkin,tapi saya mengalami masalah kewangan untuk rawatan perubatan seterusnya,sekarang umur ayah saya sudah 66 tahun sudah berenti kerja selama 6 bulan ,adakah ayah saya layak untuk memohon perkeso memandangkan ayah sudah bekerja selama 50 tahun.

    ReplyDelete
  107. Salam....saya alami sakit kaki(food drop) istilah doktornya. Penyakit ni akibat saya krem kaki masa orientasi belajar dulu. Aktiviti yang padat dan kekurangan rehat . hari last orientasi kejadian ini berlaku. Akibatnya sekarang dah dekat 10 tahun penyakit saya tak sembuh2. Kalau mcm ni tak boleh buat tuntutan ke?. Kalau sesiapa ada cadangan?. Bila ingat balik kejadian tu saya rasa sedih....masa kejadian rawatan yg diberi lambat. Saya tak ada la mc lepas kejadian. Boleh jalan. Tetapi kesannya beberapa tahun kemudian dan sampai sekarang belum pulih. Waktu hujan...byak berjalan, beri kesan kepada saya. Dalam hal ini, bleh ke claim?. Nak rujuk siapa ya?. Pernah buat rujukan pakar untuk membantu masalah ni. Saya harap ada pandangan yang boleh bantu?.

    ReplyDelete
  108. Salam...sy alami kecederaan ACL semasa bermain bola utk kilang, lepas operation dpt 2 bln MC ..adakah sy layak utk buat claimed

    ReplyDelete
    Replies
    1. Wsalam..boleh claim. Print sndiri borang hilang upaya sementara dari web socso atau minta bantuan HR. Borang socso utk medical report kna hantar ke hospital yg encik buat ACL tu..kena rm 40. Nnt leh claim masa nak buat tuntutan kedua (ada borangnya kat opis socso). Mc semua n borang2 berkenaan HR akan serahkan pada socso. Encik akan dapat tuntutan pertama. Then masih dlm fisio/rawatan..encik dinasihatkan utk tunggu beberapa bulan tapi xboleh lebih dari setahun dari tarikh kejadian, encik boleh buat tuntutan kedua iaitu hilang upaya kekal. Nnt tunggu je panggilan ke JD (jemaah doktor). Saya pun baru selesai JD alhamdulillah..saya pun cedera lutut semasa bermain futsal utk company. Doc ada nasihatkan saya utk buat pembedahan lagi krn masalah dgn ligamen. Tetapi memandangkan cuti hospitalization saya dah habis n mc pun dah habis bg tahun ini..mungkin ke tahun depan saya buat. Pegawai socso minta saya buat tuntutan ketiga utk ulangkaji sekiranya ada melakukan pembedahan lagi. Duit socso hak kita bukan majikan yer..dalam mc sekiranya dapat socso majikan perlu membayar gaji. Unless, hospitalization n mc dah habis..then baru dikategorikan sbg unpaid leave. So xda kena mengena dgn socso.

      Delete
    2. Tambahan dari apa yg saya ckp di atas, mengenai cuti sila rujuk offer letter kerja dan buku panduan kakitangan company masing2.majikan xberhak ambil tuntutan socso individu tersebut melainkan dia buat silap spt tersalah byr gaji yang sepatutnya unpaid leave:)

      Delete
    3. Ada nak tambah lg..sekiranya dah setuju dgn ammount yg socso bg based on percentage oleh JD, kena isi borang 10 dan 15 dan perlu dikembalikan kpd pejabat socso secepatnya then br socso keluarkan cek. Sekiranya ada ulangkaji kelak bagi kes yg sama, socso x akan byr mc lg cuma tunggu panggilan ke JD sahaja. Apa2 soalan yg masih xphm eloklah hubungi socso sendiri. Mrk lebih arif. Sy bercerita sekadar pengalaman yg telah lalui.good luck!

      Delete
  109. salam,sye dlam proses klim sokso untuk mc..tpy mc sye telah tamat 16.6 dan telah mula btgas pde 17.6.pada tarikh 26.6 nie sye di arahkn untuk bjmpe dokter.boleh kew saye klim untuk kecacatan smentare selepas ini????mintak bantuan skit.sbb sye keliru dengan pelbagai padangan kawan2 sye.

    ReplyDelete
  110. Suami mengalami kecelakaan jalann tetapi sebelum kejadian dia telah mengambil cuti sakit...layak ker dia untuj claim soso

    ReplyDelete
  111. saya telah mengalami kemalangan jalanraya pada 18 jan 2014 ketika membuat sales untuk syarikat saya...akibat tempat tersebut jauh, saya telah pergi bersama keluarga dan balik hari yang sama saya kemalangan....masuk hospital 15 hari, operate buang usus kecil separuh, rahang patah, saraf kepala bocor dan mata masih nampak double vision..masih.rawatan susulan di hospital setiap 2 bulan untuk semua yang saya sebutkan tadi. ...mc 180 hari dan segala borang telah dihantar ke perkeso hq pada 27 jun ... nak tanya, bolehkah saya dapat pencen ilat atas sebab tersebut.... bilakah claim untuk mc dan cacat kekal saya perolehi...sekian, terima kasih.

    ReplyDelete
  112. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete
  113. Bapa mengalami kemalangan motosikal yang teruk sekali apabila dia semasa pulang dari tempat kerja pada 3 tahun yang lalu.Kini,dia lumpuh dan tidak boleh jalan langsung.Adakah dia layak dengan claim tuntutun kecacatan kekal?.

    Lee

    ReplyDelete
  114. Salam admin, nak tanya...bulan lepas saya telah terkena serangan jantung dan warded 5 hari dan mendapat mc 34 hari.. saya mula berkerja pada tahun 1996 dan berhenti pada 2008 dan bekerja sendiri. Kesan dr serangan jantung ni saya dinasihatkan supaya tidak melakukan kerja yg berat. Bolehkan saya memohon pencen ilat dan boleh kah saya claim mc tersebut. Terima kasih

    ReplyDelete
  115. hi, admin... nak tanya.. husband sy mengalami accident motor dimana hidungnya patah n luka di lutut n bibir dan tlh pun buat operate hidung.. dan mendpt mc selama 9 hari... ada kah dia layak utk claim tuntutan kecacatan kekal ?

    ReplyDelete
  116. Aslmkum pd 2011 saya tlh di timpa kmlangan smasa pulg Dr keja tmpurung kpla saya trpaksa Di buang krn retak Dan mndapt firs clim sbyk 11%,Dan skrg saya hndk mmbuat second clim tp cuma dpt 4% shja ,stahu saya second clim dpt lbih dr first clim kan

    ReplyDelete
  117. Aslmulaikum..ingin bertnye..utuk Mndptkn Kebenaran Maklumat Perubatan dr pihak hospital adakah sesorg itu dlm keadaan MC ataupun sudah pulih dr kecedraan(tiada MC lg).

    ReplyDelete
    Replies
    1. saya dulu lepas MC.. dah abis MC baru gi check hilang upaya kekal..

      Delete
  118. Assalamualaikum Red Warrior.. ble x sya mdptkn sdkit info dri anda?.. sya baru2 ini tlubt dlm kmlngn pulg dri kerja dan ptah tulang bahu kanan..benarkah tulang bhu x dikategorikn sbgai hilang upaya kekal?

    ReplyDelete
  119. Assalamualaikum wbt admin. Sy nk bertanya ttg masalah yg saya hadapi. Biasanya utk claim dari socso ni melibatkan kemalangan ketika bwkerja atau perjalanan ke tempat kerja dan juga perjalanan ke tempat kerja. Bagi masalah saya pula, saya bekerja di Taiping, dan saya teelibat dalam kemalangan jalanraya semasa dalam perjalanan ke Ipoh pada hari saya offday. Kesan dari kemalangan itu 3bulan lepas, setelah dibuat MRI didapati slip disc dibahagian leher saya terkeluar dan terkena urat saraf dan sehingga kini masih belum pulih. Keupayaan saya untuk membuat kerja juga sedikit terjejas kerana masalah slip disc tersebut. Soalannya adakah saya boleh membuat tuntutan dengan socso walaupun saya kemalangan ketika offday.

    ReplyDelete
  120. Kemalangan pada waktu brkeja shje bole tuntut dgn perkeso

    ReplyDelete
  121. Pada sept tahun 2013 saya telah mengalami satu kemalangan di tempat kerja yg mengakibatkan satu kecederaan tulang belakang yg digelar prolaps intervertebrae disc.. saya telah diarah doktor pakar untuk menjalani satu suntikan steroid injection dan di arah menjalani satu terapi rawatan di panggil radio frequency malangnya rawatan tersebut tidak boleh dilakukan berikutan struktur cakera tulang belakang telah pun pecah.. saya telah diberi mc selama 4 bulan utk merehatkan saraf dan proses rehabilisasi melalui physiotheraphy.. pada 28hb january 2014 saya diarah daftar masuk sebagai pesakit dalam utk menjalani rawatan susulan.. pada pukul 12tgh hari 29hb january 2014 saya telah dibawa ke bilik pembedahan utk menjalani satu pembedahan membuang lebihan cakera yg terkeluar dn menggantikan dengan silicon utk mengimbangi kedudukan tulang belakang saya.. pembedahan selesai pada pukul 6petang tarikh sama.. saya telah diberi mc panjang bermula tarikh tersebut.. pada march 2014 saya telah memohon faedah hilang upaya sementara dn dibayar sebanyak rm4800 utk mc bertarikh 26hb sept 2013 - january 2014.. saya dibayar sebanyak rm1240 setiap bulan utk mc yg berterusan.. dari february 2014 hingga julai 2014 keseluruhan mc dibayar kepada saya berjumlah rm12240.00 pada bulan ogos 2014 saya telah membuat keputusan utk berhenti utk claim mc dn meneruskan step seterusnya utk claim hilang upaya kekal.. pada tarikh 25 ogos 2014 saya dipanggil utk berjumpa jemaah doktor perkeso utk memberi peratusan kecederaan yg dialami.. saya telah di sahkan hilang upaya kekal dengan kadar kecederaan sebanyak 5%.. setelah di maklumkan jumlah keseluruhan yg akan saya perolehi adalah berjumlah rm16k.. saya tidak berpuas hati dengan keputusan jemaah doktor perkeso dan telah menghubungi pegawai perkeso bertugas utk meminta penjelasan peratusan yg di terima saya berikutan dua sahabat saya yg mengalami situasi kecederaan sama yg di kategori sebagai kecederaan ringan tanpa perlu menjalani pembedahan masing2 telah memperolehi peratusan kecederaan sebanyak 8% dan 11%.. saya telah berbincang dengan pegawai perkeso bertugas dan di syor memohon rayuan jemaah doktor utk penilaian semula.. sy telah pun menghantar borang 12 yg lengkap diisi utk rayuan semula kejemaah doktor.. yg mengelirukan saya jawapan pegawai perkeso tersebut berbunyi ( protokol baru sekarang semua kecederaan berkaitan tulang belakang adalah di maksimumkan sehingga 5% sahaja) benarkah taksiran sebegini boleh dipakaiguna ?? Mengapa ada perbezaan peratusan yang tinggi antara pesakit yg telah menjalani rawatan sehingga pembedahan dengan pesakit yg hanya menjalani rawatan mc..?? Mengapa peratusan kecederaan pesakit yg tidak menjalani sebarang rawatan yg heavy lebih tinggi ?? Sejak bila prokol sebegini digunapakai.. utk pengetahuan pembaca saya masih lagi menderita kesakitan seluruh badan sebelah kiri dari atas pinggang hingga ke kaki.. dan sehingga artikel ini ditulis saya masih lagi mc kerana masih menanggung kesakitan amat luar biasa.. siapakah pencipta protokol durjana yg menyekat dana kemanusiaan negara.. ?? Mengapa protokol tersebut di cipta?? Dan kepada sesiapa yg berkaitan tolong kembalikan hak kami sebagai pencarum.. Wassallam

    ReplyDelete
  122. salam..mcm mana ya proses sebenar ulangkaji selepas tuntutan huk pertama telah diterima?yg saya paham selepas 3thn!proses2 lainya mcm mana ya?

    ReplyDelete
  123. Assalamualaikum...baru-baru ni sy kmlgn on the way ke HQ dr tmpt keja. Saya mengalami lebam di lutut yg agak serius dan bengkak di badan. manakala motosikal agak teruk. saya nak claim socso, atas kecederaan apa ye? mohon pencerahan.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Bergantung mcmna bro,saya br dianiaya oleh juru xray hospital kerajaan yg mana tulang saya yg patah dia xray bg x nmpk patah.Saya pon x tau apa sbb dia buat mcm tu dan memnyebabkn doktor salah buat laporan pertama dan saya salah buat laporan polis.Appointment kedua juru xray lain amik baru betul pada temujanji kedua.Saya terkejut tgk xray masa xcident pada temujanji doktor kali kedua.patutlah beria dia suruh saya angkat tgn.rupanya dia nak adjust bg xray tu tulang saya x nmpk patah.doktor yg merawat saya kali pertama pun x nk tunjuk xray pada sy just bg mc.Adakah ini satu konspirasi supaya menyusahkn saya nak claim nnti wallahualam.tp buat rakan lain berhati-hati lah dengan doktor dan juru xray kerajaan.tak semua tp saya dah terkena.saya doakan org mcmni diberi balasan yg setimpal dgn perbuatan dia

      Delete
  124. Selamat petang tuan/puan. Suami saya telah menjalani temuduga bersama panel doktor dua bulan yang lalu dan surat pengesahan pun dah sampai. Tapi cek masih belum sampai lagi. Kerjasama tuan/puan amat dihargai. Mengapakah ia ambil sekian lama utk mengeluarkan cek? Respond segera diperlukan. Terima kasih.

    ReplyDelete
  125. Assalam semua,huk untuk bahu patah ada yang pernah dapat ke..please share..thanks

    ReplyDelete
  126. salam.sy nk brtanya utk dapatkn info..sy trlibat ng kmalngan..patah tngan kanan dan patah kaki kiri..tgn kanan dah di operate mskkn besi..agak2 brpe % sy dpat..dan cuti mc 150 hari..mtk info yea..TQ

    ReplyDelete
  127. As'salam TRA & sedara/sedari, Sy ade bebrapa concern nk ty. Tp sblum tu sy ceritakan sikit msalah sy ni. Sy mengalami prolapse disk pd bhgn c2~c6 n L3~L5 sb lifting heavy thing & pyakit dr khidmat di company sy keje ni. Pd 25aug14, bdn sy teramat sakit. Pd esok hari ny (26aug14), sy refer pd doktor pakar. Sy dpt mc hmpir 1 bulan. Pd 23sept14, mula bekerja (submit form socso pd HR, interview by comp. EHS (24sept14). Diorg sarankan claim under penyakit khidmat. Kesakitan back pain ni masih terasa, kmdian ny doktor suggest wat injection pd tlg blkg pd 8oct14 (mendapat 7 shots). *kat hospital lg mse tulis ni.. :(.
    So concern ny;
    1) bile socso akan bg tuntutan utk mc stelah sy submit kpd HR pd 24sept14? smpai skg x dpt2 lg..
    2) tuntutan penyakit khidmat itu (hilang upaya sementara ke?)
    3) bolehkah sy mohon utk hilang upaya kekal?
    4) Bgimana percent di kira oleh jemaah doktor? Rakan sekerja sy dpt 3% (rm30k), dia sakit L3/4 je. Tp sy muskil, apa yg sy bace di blog ni, (sape yg mempunyai sakit tlg blkg dpt percent tggi (5~8%) tp nilai tuntutan dpt sikit. Mcm mne tu..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Salam Syukri.. maybe boleh baca kat forum nie jugak boleh terjawab concern 1,2,3,4...

      http://mforum2.cari.com.my/forum.php?mod=viewthread&tid=345965

      Delete
  128. Hye semua.
    Sy ade skit yg nk tanye ni..
    Ayah sy terlibat dlm kemalangan semasa dlm perjalanan ke tmpt kerje pd tahun 1992. Dye tlh dilanggar lori semasa menunggang motosikal. Dye tlh kehilangan pendengaran kekal dkt telinga sebelah kanan. Masa tu dye x claim drp Perkeso. Bukti2 medical chekup utk kehilangan pendengaran dan laporan polis masih ade lg tp skrng dye kerje dkt company yg lain dah, bkn dkt company yg sama semasa terlibat dlm kemalangan tersebut. Bley x dye dptkan claim skrng? dan kalo bley, agak2 brp claim yg dye akn dpt ye? Tq.

    ReplyDelete
  129. Salam..saya accident masa g kerja. Saya dapat mc 2 hari dari klink.hari ke 2 g hospital dpt mc 3 hari dan 3 hari lagi klinik yg lain.sakit bengkak dan luka msih xbaik lagi.adakah sy layak mohon socso wlpun klinik berlainan.

    ReplyDelete
  130. pada semua saya skrg dapat 20%...nti saya bg tau berapa dapat ya....sakit tempurung kepala...

    ReplyDelete
    Replies
    1. baru 1bulan hantar hilang upaya kekal

      Delete
  131. Assalamualaikum..saya nak tanya..kawan saya bekerja sebagai pengawal keselamatan..beliau telah mendapat kecederaan di kening ataupun luka dan mendapat rawatan di hospital..kecederaan tersebut telah dijahit dalam 5 jahitan..beliau mendapat kecederaan tersebut semasa bertugas yang mana telah ditumbuk oleh pelawat di hospital yang tidak berpuas hati apabila ditegur supaya jangan berbaring di katil pesakit..soalan saya, adakah beliau boleh membuat tuntutan??..

    ReplyDelete