Keputusan Terkini

Kelantan 0 vs JDT 3 (2 Sep 2014)... Pulau Pinang 1 vs Kelantan 3 (29 Aug 2014)... Kelantan 1 vs ATM 2 (26 Aug 2014)... ATM 0 vs Kelantan 3 (23 Aug 2014)... Kelantan 3 vs Pulau Pinang 1 (19 Aug 2014)... JDT 1 vs Kelantan 0 (13 Aug 2014)...

Artikel Berkaitan...

Tuesday, November 29, 2011

Selamat Tahun Baru 1433H

Rasonyo masih x terlambat lagi kawe nk ucapkan selamat tahun baru kepada seluruh umat islam di Malaysia khususnya rakyat Kelate x kira lah di mano demo-demo berado, semoga kito semo sentiasa berada dalam rahmat dan keredhaan Allah SWT..

Kepada sesapo hok x ingat kalendar islam, termasukla diri kawe sendiri, tahun ni rupa-rupanya tahun 1433 Hijrah dah.. Alhamdulillah, kita masih lagi diberi peluang untuk terus bernafas dan meneruskan perjuangan bukan untuk mencari duit dan njoy semata-mata, tapi untuk menjadi hambaNya yang sentiasa bertaqwa dan beribadat kepadaNya.. Tidaklah sempurna hidup kita jika kita semo lalai dan semakin jauh daripada rahmat Allah..

Update cikit pasal khutbah Jumaat hok minggu lepas, lamo sero x update pasal agama.. Ingat lagi khutbah minggu lepah kawe gi, tajuk khutbah dia Muhasabah.. Sebut pasal muhasabah, ramai kawe raso diluar sana hok x rajin lagi menghisab diri sendiri.. Sejauh mano hubungan kita dengan Allah.. Bersediakah kita untuk dihisab di akhirat kelak? Segala-galanya akan dihitung sebaik sahaja Allah mencabut nyawo kita semo.. Bilo, di mano, lagu mano? Itu adalah soalan yang perlu kita tanya n kita mesti standby untuk menghadapinya..

Secara ringkas, khutbah tersebut menyentuh muhasabah diri berdasarkan masa lalu dan jugok masa akan datang.. Dengan kata lain, merenung kembali kesilapan yang pernah kita lakukan masa lepas dan apakah yang kita akan lakukan pada masa akan datang.. Merenung kesilapan bukanlah setakat mengingat kembali sebaliknya kita kena insaf dan bertaubat di atas kesilapan lampau, berazam memperbetulkan di masa akan datang dengan sedaya upaya supaya hidup kita ni sentiasa berada pada landasan yang betul dan mendapat keredhaan Allah SWT.. Itu yang penting.. Gapo sekali pun hok kito buat atas dunia ni, selagi Allah x redha, kita x pernah berasa cukup.. Semuanya kekurangan dan hidup rasa tidak lengkap sekalipun kita memiliki segala keindahan dunia...

Muhasabah perlu dilakukan dalam banyak aspek.. Untuk memudahkan diri kita ni supaya tidak hanyut, adalah lebih baik kita bermuhasabah dengan cara yang lebih spesifik.. Ambil sehelai kertas, tuliskan kriteria-kriteria seperti muhasabah agama yang merangkumi aspek rukun islam dan rukun iman. Cukup 2 ini sahaja, kita sempurnakan sebaik mungkin, insyaAllah selebihnya akan sempurna.. Bagaimanapun, kita juga xleh lupa muhasabah maksiat yang pernah kita lakukan.. Apakah maksiat dan dosa-dosa yang pernah kita lakukan, cubalah dengan sedaya upaya untuk sepaling-paling kurang membenci dan selebihnya, kebaikan akan datang dengan sendiri..

Mungkin dengan 2 perkara muhasabah tersebut, kita akan kembali kepada Allah.. Jangan pandang perkara yang tidak tentu.. Betulkan rukun islam kita, mengucap 2kalimah syahadah, solat 5 waktu, puasa bulan ramadhan, menunaikan zakat dan mengerjakan haji bagi yang berkuasa, insyaAllah, hidup kita akan mengikut garisan Islam.. Ia akan datang dengan sendiri, itulah janji Allah SWT..

Kawe sekadar menyampaikan untuk perubahan bersama.. Mana yang baik kita kongsikan, mana yang buruk kita ketepikan.. Sesungguhnya kita manusia tidak sempurna dan selalu lupa, maka patutlah kita mengingati saudara seagama dengan kita..

Bola-bola jugak, smaye-smaye jugak.. Semoga tahun ini menjanjikan perubahan yang lebih baik terutamanya kepada diri kita sendiri, keluarga kita, guru-guru kita, sahabat kita dan rakan seagama kita.. Wassalam.. Selamat tahun baru 1433 Hijrah...

No comments:

Post a Comment