Keputusan Terkini

Kelantan 0 vs JDT 3 (2 Sep 2014)... Pulau Pinang 1 vs Kelantan 3 (29 Aug 2014)... Kelantan 1 vs ATM 2 (26 Aug 2014)... ATM 0 vs Kelantan 3 (23 Aug 2014)... Kelantan 3 vs Pulau Pinang 1 (19 Aug 2014)... JDT 1 vs Kelantan 0 (13 Aug 2014)...

Artikel Berkaitan...

Saturday, October 29, 2011

Bola dan Tiket

Nampaknya walaupun bermacam-macam cemuhan dan bantahan dikeluarkan oleh para penyokong, kelab dan juga menteri, namun FAM tetap berkeras untuk mengekalkan harga tiket final Piala Malaysia edisi 2011, RM 50. Tahniah diucapkan kepada FAM kerana tetap pendirian dan mengambil keputusan kurang senang di hati penyokong. Barisan pentadbiran FAM merupakan antara pentadbiran yang hebat masa kini. Syabas dan tahniah................

Jika dipandang semula statistik kenaikan harga tiket, daripada RM 20 ke RM 30 dan kali ini RM 50. 2 tahun sudah naik. Tapi jika berdasarkan kajian, tindakan FAM boleh dibaca. Tahun ini naik, tahun depan x naik dah sebab mereka sudah naikkan RM 20. Double triple bahagi dua daripada tahun 2009..

Dan jika diperhatikan juga, sebenarnya terlalu banyak gimik dan politik dilibatkan dalam arena bola sepak tanah air. Perkara sebegini tidak pernah berlaku satu masa dahulu. Kenapa ia berlaku sekarang? Semuanya bermula gara-gara peningkatan mendadak pasukan Kelantan. Kelantan adalah pelopor yang mencetuskan fenomena gila bola, perkara ini turut diakui oleh ramai orang. Dulu senyap saja, sekarang bila Kelantan naik, bola pun naik. Oleh sebab terdapat peluang yang sangat besar pada ketika ini, maka FAM bertindak bijak untuk mengambil risiko menaikkan harga tiket. Syabas dan tahniah sekali lagi..

Gimik yang dapat dilihat pada kali ni ialah penglibatan kelab negeri itu sendiri. Mana mungkin mereka tidak tahu menahu. Informasi sekarang bukan lagi bertebangan menggunakan sehelai kertas yang diikat pada seekor burung. Untuk meredakan kemarahan penyokong setia, maka kelab negeri pun sangguplah untuk mengeluarkan subsidi.. Persoalannya:

1. Dari manakah datangnya duit subsidi tersebut?
2. Betulkah ada subsidi ataupun hanya harga tiket dicetak RM 50 tetapi nilai sebenar RM 30? Dengan kata lain, tiada apa pun yang berlaku, cuma gimik semata-mata..

Namun, tindakan bijak FAM akan menjadi kenyataan pada tahun 2012 dan SETERUSNYA.. Ada ke lagi kelab bola mana-mana negeri nak bagi subsidi lagi selepas ni? Sampai bila? Banyak pulak persoalan..

X mengapalah.. Sebab sekarang Astro pun ada, untuk lebih selamat dan jimat duit, tengok jela bola sambil baring.. Walaupun rasanya teramatla tidak best jika dibandingkan tengok live di stadium and bersorak bersama rakan-rakan yang lain.. Inilah dilema orang yang tidak berpendapatan besar.. Jangan sesekali berhutang untuk memenuhi poket dan perut buncit orang lain..

No comments:

Post a Comment